PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika raného a předškolního věku - OPN03S105B
Anglický název: Special Education- Early and Preschoool Age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (27.01.2020)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku a možností speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte. Studenti získají poznatky o ontogenetickém vývoj dítěte, psychomotorickém vývoji, jeho zákonitostech, vlivu postižení, a také o roli rodičů, pedagogů a speciálních pedagogů. Témata: 1.) Raná intervence- legislativa, formy péče, pomůcky a technická podpora principy včasné intervence, podpora rodiny dle Vítkové 2.) Metody včasné intervence dle typu postižení 3.) Hra, experimentace, členění hry dle různých autorů 4.) Hra jako diagnosticko terapeutický prostředek 5.) Psychomotorický vývoj dítěte s postižením 6.) Systém rané podpory dítěte s kombinovaným postižením, metodika aktivního učení Lilli Nielsen. 7.) Vývoj dětské řeči (chronologický, lingvistický,...), vztah řeči a jiných oblastí (motorika, smysly, myšlení, paměť) 8.) Narušení obsahové, zvukové stránky řeči – opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie (symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie, prognóza, prevence) , narušením řeči v sociální interakci. 9.) Ontogeneze řeči dětí se sluchovým postižením v závislosti na stupni a typu sluchových ztrát. 10.) Příprava inkluzívních podmínek v předškolním zařízení pro vzdělávání žáků s omezenou schopností samostatného pohybu a orientace. Význam inkluzívního vzdělávání v předškolním věku. 11.) Formy podpory rodin s dětmi s mentálním postižením, legislativní a finanční podpora. 12.) Inkluzivní pojetí předškolního vzdělávání s postižením, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (25.01.2020)

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN978-80-210-6044-9.

KLENKOVA, J: Logopedie. Praha, Grada 2006 ISBN 80-247-1110-9.

KVĚTOŇOVÁ,L.(ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Paido, Brno, 2004 ISBN 80-7315-063-8.

OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-807315-240-6.

VOLEMANOVÁ, M. Přetrvávající primární reflexy, opomíjení faktor poruch učení a chování. Praha Institut neuro-vývojové terapie a stimulace 2019 ISBN 970-80-907369-0-0

Aktuální články z odborných časopisů

Aktuální legislativa  

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8886 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK