PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filozofie výchovy - OPN03O404C
Anglický název: Philosophy of Education
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (25.01.2020)
Filosofie výchovy se zabývá ontologickými a antropologickými předpoklady výchovy, analyzuje vztah mezi výchovou a vzděláváním v jejich tradičních i současných podobách. Tematizuje éthos učitelského a vychovatelského povolání spjatý s takovými fenomény jako odpovědnost vychovatele, autorita, legalita a legitimita vychovatelství. Zkoumá antinomickou povahu vychovatelství a učitelství. Zabývá se výchovou jako vztahem člověka ke světu, ke společenství a k sobě samému. Témata: 1.) Místo filosofie výchovy v českém filosofickém prostředí a důraz na tři rozměry výchovy – socializace, individualizace a transcendence. 2.) Výchova jako forma životního pohybu – význam domova. 3.) Archetypy výchovy – paideia, educatio a novověké instrumentální pojetí výchovy. 4.) Výchova jako setkání – dialog ve výchově. 5.) Výchova jako vztah k celku světa, ke společnosti a k sobě samému. 6.) Výchova v krizi a výchova jako východisko z krize.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (26.01.2020)

DĚDEČKOVÁ, E. Kozmologická filozofia výchovy Eugena Finka. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 171 stran. ISBN 978-80-7603-011-4.

MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha: OIKOYMENH 1996. ISBN 80-86005-01-1.

PATOČKA J. Filosofie výchovy. Studia Paedagogica č. 18. Praha: PedF UK 1997. ISSN 0862-4461.

PALOUŠ, R. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. 89 s. ISBN 978-80-246-1833-3.

PALOUŠ, R. a SVOBODOVÁ, Z. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9.

PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.

PELCOVÁ, N. a SEMRÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014. 220 s. ISBN 978-80-246-2636-9.

PROKEŠOVÁ, M. Filosofická reflexe pojetí dítěte a dětství. První vydání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2018. 271 stran. ISBN 978-80-7464-790-1.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (17.02.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8877 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK