PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická diagnostika a kazuistika - OPN03N402C
Anglický název: Educational Diagnostics and Case Reporting
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (25.01.2020)
Cílem předmětu je získat potřebné znalosti pro provádění pedagogické diagnostiky v předškolním zařízení. Studenti se seznámí s jednotlivými diagnostickými metodami a jejich využitím a s možnostmi, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi, jak vytvářet individuální diagnostické záznamy dětí v mateřské škole a jak založit a pracovat s portfoliem dítěte. V první části je předmět zaměřen na zorientování v pojmech (diagnostika, psychologická diagnostika, pedagogická diagnostika, pedagogická diagnostika zaměřená na dítě). Dále se orientuje na základní požadavky kvalitní diagnostické činnosti učitele. Seznamuje s příklady chyb v diagnostické činnosti, zaměřuje se na prevenci chyb a na základní diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů apod.). Dále nastiňuje několik možností, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi (východiska např. z Programu podpory zdraví a z Oregonské metody Programu Začít spolu. Uvedené možnosti uplatnění položek/kategorií pro diagnostiku, škály hodnocení a budou porovnány s vlastními zkušenostmi vytváření záznamů pro pedagogickou diagnostiku dětí v konkrétní třídě. Zároveň bude věnována pozornost portfoliu dítěte z hlediska pedagogické diagnostiky, způsobům jeho vedení a jeho využití pro plánování pedagogické práce.Témata: 1.) Pedagogická diagnostika – vymezení, obsah, předmět, cíl. 2.) Specifika diagnostiky předškolního dítěte. 3.) Diagnostické metody. 4.) Oblasti diagnostiky u předškolního dítěte. 5.) Nejčastější chyby při diagnostice. 6.)Tvorba individuálních diagnostických záznamů dítěte. 7.) Portfolio dítěte a jeho využití při diagnostice.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (26.01.2020)

BEDNÁŘOVÁ, J. ,ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Olomouc: Edika 2.vyd. 2015. ISBN 978-80-2660-65-81.

HADJ MOUSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.

KARGEROVÁ J., GARDOŠOVÁ J. Individualizace v práci učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2009

MIKOVÁ, Š., STANG,J. Typologie osobnosti u dětí. 2. vydání. Praha:  Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0874-7.

SYSLOVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. In SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2012, s.23-39. ISBN 978-80-7357-884-8.

SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem ditěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6

ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.

TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0.

Zacitspolu/images/files/příručka-Individualizace­­­_v_Ms.pdf.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8875 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK