PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace DV v předškol.vzdělávání - OPN03N304A
Anglický název: Didactic Application of Drama Education in Pre-school Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
MgA. Alžběta Ferklová
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Obsah předmětu je zaměřen na prohloubení znalostí v oblasti využívání metod a technik dramatické výchovy při práci s předškolními dětmi. Důraz je kladen též ne rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace. Témata: 1.) Průpravné hry a cvičení – rozvoj skupinového vnímání, smyslového vnímání, komunikačních schopností, empatie a prostorového vnímání 2.) Práce s literární předlohou 3.) Vytváření větších tematických celků 4.) Technika řeči 5.) Dětský přednes 6.) Dětské divadlo
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (26.01.2020)

BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.

MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

MORGANOVÁ,N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003. ISNN 0323-0449

SVOBODOVÁ, E.; ŠVEJDOVÁ, H.: Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-262-0020-8.

ULRYCHOVÁ,I. Drama a příběh, tvorba scénáře příběhového dramatu v Dv, DAMU,Praha2007. ISBN:978-80-7331-408-8

VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8860 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

Dramatická výchova v praxi. Anketa o současné situaci dramatické výchovy v českých a moravských školách

http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2011-1.pdf

Dramatická výchova v praxi. Anketa o současné situaci dramatické výchovy v českých a moravských školách

http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2014-3.pdf

Petra Kratinová: Dramatická výchova jako samostatný předmět na ZŠ Lysolaje

http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2010-2.pdf

Eva Gažáková: 8. mezinárodní kongres IDEA, tentokrát s názvem Z jednoho světa do druhého: Umělecké vzdělávání pro zítřek aneb Dramachaos po francouzsku

http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2013-3.pdf

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK