PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifika výchovy dítěte do 3 let v rodině a předškolním zařízení - OPN03N201B
Anglický název: Specifics of Raising a Child up to 3 Years in the Family and Pre-School Facilities
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2020)
Předmět staví na základních pojmech i kategoriích výchovy, vývoje dítěte v raném věku a základním poznatkům o rodině, které studenti získali v rámci předchozího studia. Cílem předmětu je strukturovaně zpracovávat poznatky o dítěti do tří let, zorientovat se v klíčových fázích jeho vývoje a průběžně s tímto vyvozovat specifika výchovných přístupů a základy záměrného působení na rozvoj pohybový, rozumový, řečový a sociální, což je nutný předpoklad pro profesionální působení pedagoga v předškolním zařízení i v jeho spolupráci s rodinou. Zabývat se některými vývojovými diskrepancemi v chování těchto dětí a jejich zátěží a následky, jak pro rodinné soužití, tak pro následující vývojové fáze. Důraz je kladen rovněž na získání přehledu v oblasti sociální, zdravotní i výchovné ve vztahu k naplňování potřeb rodin s malými dětmi. Prostor bude věnován i aktuálním problémům rodin s dětmi do 3. let. Témata: 1.) Význam novorozeneckého a kojeneckého období; rané dětství – specifika vývojová a výchovná. 2.) Vytvoření podmínek pro adaptaci dítěte do tří let v prostředí předškolního zařízení. 3.) Stimulace rozvoje komunikačních dovedností, motorických dovedností a poznávacích procesů dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině. 4.) Učení nápodobou, prostor pro volnou hru i pro experimentaci dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině. 5.) Osamostatňování, vědomí vlastní osobnosti dvouletého dítěte. 6.) Vnitřní struktura rodiny, její význam a funkce vzhledem k dítěti raného věku. 7.) Kategorizace rodin, socioekonomický status rodiny, vývojový cyklus rodiny, výchovné styly v rodině. 8.) Poradenství pro rodiny, aktuální problémy rodin, vliv struktury rodiny na socializaci dítěte, dvoukariérové manželství. 9.) Podpora rodin s dětmi raného věku, současné trendy, přednosti a úskalí. 10.) Opatření na podporu rodin s dětmi raného věku, rodinná politika EU, slaďování rodinného a pracovního života rodin s malými dětmi (finanční a legislativní podpora). 11.) Přehled současné nabídky péče v zařízeních pro děti mladší tří let financovaných z veřejných i soukromých zdrojů (firemní mateřské školy, herní skupiny, jesle, mateřská centra, dětská centra atd.) a legislativní zajištění institucionální péče o děti v raném věku.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2020)

DYTTRICHOVÁ J., PAPOUŠEK K, PAUL K. a kol. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, 2004. ISBN80-247-0399-8.

HAŠKOVÁ, H., SAXONBERG,S., MUDRÁK, J. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: SLON 2013. ISBN 978-80-7419-114-5.

MATĚJČEK Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.

MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON 1997. ISBN 80-86429-19-9.

OPRAVILOVÁ, Eva. Výchova dítěte do 3let – institucionální péče. In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2011. ISSN 1802-4130

ŘÍČAN, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.

SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.

ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.

Informační portály a publikační výstupy Eurydice (https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/index_en.php_en) a OECD: https://www.oecd.org/education/.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8853 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK