PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktikou - OPN03M407C
Anglický název: Selected Topics of Mathematical Literacy with Didactics
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (25.01.2020)
Cílem předmětu je shrnout či rekapitulovat obsah bc studia - předmětu Rozvoj matematické gramotnosti a Didaktika rozvoje matematické pregramotnosti probrat se studenty ty okruhy, které v bakalářském studiu mimo UK Pedf neprobrali. Hlavní zaměření na oblast aritmetiky s propojením na geometrii v tématu modelování. Předmět má vyrovnat onen handicap a umožnit snazší zvládnutí navazujících předmětů v rámci magisterského studia. Témata: 1.) Slovní úloha a její role, charakteristiky; metody řešení slovních úloh a příprava na ně v MŠ 2.) Pojmy číslo, kvantita, množství, číselné obory, modely čísla pojmotvorný proces pojmu přirozené číslo v roli počtu; jiné role čísla 3.) Hádanky a jejich role v přípravě na matematiku, druhy hádanek, druhy myšlení v procesu řešení; vymezování významu slov 4.) Metody řešení 2. část; hádání a hádání; pokus - omyl, experimentování, odhad a jeho hranice 5.) Nadprůměrné dítě - ilustrativní kazuistiky; gradace 6.) Práce s možnostmi v mateřské škole i později; možnosti v dalších tematických okruzích; prvky kombinatoriky a pravděpodobnosti ve hrách a mluvě; druhy aktivit a nároky na práci učitele 6.) Orientace v časoprostoru (orientační body, úsek, omezení) 8.) Pravidelnosti; rytmizace, závislosti (propojení na ZŠ)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (25.01.2020)

KASLOVÁ Michaela. Předmatematické činnosti. Praha : RAABE, 2015. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ Michaela. Didaktické struktury založené na hrách   zaměřených   na   rozvíjení   předmatematické a matematické gramotnosti. In  Martina Uhlířová, Jan Wossala (Eds.) Perspektivy primárního vzdělávání v matematice. UPOL : Olomouc, 2018, s. 91-92. ISBN 978-80-905281-7-8.

KASLOVÁ, Michaela. Pojem celek v mateřské škole. In Predškolská výchova. Bratislava: Predškolská výchova, 2017, 71(1), s. 7-21. ISSN 0032-7220.      

KASLOVÁ Michaela. Konektivní didaktické struktury se zaměřením na stimulaci logického myšlení. In Viktor Murcín (Ed.) Matematika vo svete předškoláka.  Bratislava : Pro Solution s.r.o. , 2017, s. 29-46. ISBN 978-80-8139-111-8.

LIŠKOVÁ Hana a Martina LIETAVCOVÁ. Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí. Praha : RAABE, 2019. ISBN 978-80-7496-388-9.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8880 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK