PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti - OPN03M102B
Anglický název: Selected Topics of Mathematical Literacy
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (25.01.2020)
Cílem předmětu je shrnout či rekapitulovat obsah bc studia - předmětu Rozvoj matematické gramotnosti a probrat se studenty ty okruhy, které v bakalářském studiu mimo UK Pedf .Předmět má vyrovnat onen handicap a umožnit snazší zvládnutí navazujících předmětů v rámci magisterského studia. Výuka stojí na kombinaci přednáška s dílnou, která zahrnuje rozvíjející i diagnostické aktivity s propojením na praxi mateřské školy. Preferovaný způsob komunikace je dialog. Zaměření kurzu je dominantně v oblasti geometrie a logiky. Témata: 1) Čára, její role v grafické komunikaci (hranice, cesta, návod, spojnice, směr a podobně); zástupná role čáry; čára a svět roviny, prostoru; druhy čar; cesta ke znaku; obrázky jedním tahem; kódování pohybu nejen čarou; interpretace dětského grafického záznamu řešení úkolu. 2) Prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice v 2D a v 3D; dotýkání, překrývání); rozdíl ve významu slov ve světě dětské reality a ve světě abstrakce; dětské aktivit a jejich pozitiva i úskalí. 3) Míra geometrického útvaru (základ teorie – v návaznosti na ZŠ); cesta k míře - geometrický i aritmetický přístup: porovnávání, poměřování, zaplňování prostoru /roviny, práce s jednotkovými objekty, určování jejich počtu; odečet, měření, odhad, hádánív daném kontextu a limity v předškolním věku; dětské aktivity a jejich analýza. 4) Orientace v prostoru, v rovině, na jeden orientační bod; prostorová paměť (statická, dynamická, pro celek, strukturu); rovinná paměť; paměť pro tvar, polohu objektu, velikost vzhledem k okolí; slovní zásoba; stimulace rozvoje zmíněných schopností; orientace ve směrech (předo-zadní, horno-dolní a provo-levý) včetně hodnocení dostupných metodických a diagnostických materiálů; cesta k elementárnímu plánku a jeho porozumění; vazba na dynamické situace.5) Shodná zobrazení v rovině i v prostoru a jejich kořeny v běžných aktivitách; významy slov shodný a stejný; 6) Vývoj stavby u dětí (na čem závisí, jak a kdy interpretovat stavbu) – fáze vývoje včetně nulté fáze práce s různým materiálem; druhy stavebnic a skládanek; práce s předlohou a plánkem; obtíže dítěte a možné příčiny; gradace obtížnosti u skládanek; stavební diktát; první procesy kontroly a korekce; rozdíly mezi dětmi různého věku. 7) Labyrinty – typologie; metody řešení; kontraproduktivní učitelské strategie; poznávání významu slova „možnost", práce s chybou; první řešitelské strategie. 8) Transformace a jejich druhy (tvarová, polohová, velikostní a další), využití v pojmotvorném procesu; práce s lupou, vodou, pískem, tkaničkou a podobně; odlišení světa roviny a světa prostoru. 9) Tvar věcí, geometrický tvar, geometrický útvar; rozdíly mezi světem reality a světem abstrakce; možnosti poznávání tvarů; zásady pro pojmenování 3D objektů; pokusy; pojmotvorný proces v geometrii. 10) Celek a jeho části; relativita pojmů i v řeči dítěte; význam řeči a slovní zásoba; procesy dekompozice, kompozice, korekce; strategie učitele a techniky v aktivitách dítěte; 11) Sdělení a jeho úplnost, posouditelnost; výrok a způsoby jeho vyhodnocování; význam slov pravda/nepravda a jejich slovní alternace v závislosti na kontextech; od individuálního výroku k vnímání pochopení složeného výroku; význam spojek v běžné komunikaci i v pravidlech; pronikání do logických struktur; prelogické myšlení a počátky logického myšlení; rozhodování ve hrách s pravidly, rozsouzení sporu a zdůvodnění.12) Skládání výroků, negace a její význam pro matematiku; důkaz sporem; uvažování; usuzování; proces zobecňování a chápání kvantifikátoru v řeči; omezující faktory; významy slov ano/ne; role poslechu četby na rozvoj prelogického myšlení; argumentace; tvorba výroku z výrokové formy; vymezování definičního oboru; různé druhy komunikace (mluva, gestická, grafická, pantomimická); cílená stimulace k nástupu užití prvních výroků- vyjádření celou větou; práce s informacemi; zásobník her; vazby na další okruhy.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (27.01.2020)

KASLOVÁ Michaela.Prelogické myšlení. In Eduard Fuchs, Hana Lišková et al. (Eds.) Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku. Praha : JČMF, 2015, s. 76 – 101. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

KASLOVÁ Michaela. Transformace v předmatematické gramotnosti. In Fuchs Eduard, Hana. Lišková et al. (Eds.)  Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku. Praha: JČMF, 2015, s. 102-119. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

KASLOVÁ Michaela. Polytechnická výchova a příprava na školní matematiku – mozaiky a cesta k míře. In J. Slowík, J. (ed.) Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v MŠ. Plzeň: ZČU PdF v Plzni, 2015, s. 20 – 38. ISBN 978-80-261-0560-2. 

KASLOVÁ Michaela. Význam slov ano a ne v rozvoji dítěte. In Uhlířová Martina (Ed.) Acta universitatis palackianae olomucensis, facultas paedagogica 2014, Mathematica IX. Olomouc: UPOL, 2014, s. 98-103. ISSN 1801-0288.

KASLOVÁ, Michaela. Celek a jeho části.  Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014, 20 stran (bez ISBN).

KUPČÁKOVÁ, Michaela. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. In E. Fuchs, H. Lišková et al. (Eds.) Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku. Praha: JČMF, 2015, s. 120-154. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

KUŘINA František. Jazyky a reprezentace ve vyučování matematice. Matematika, fyzika, informatika : časopis pro výuku na základních a středních školách. 2013, 22(1), s. 2-16. ISSN 1210-1761

STOPENOVÁ Anna. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. In ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV – OLOMOUC, (61 – 70). PREŠOV: ROKUS, 2004. ISNB 80-7220-182-4.

SWOBODA Ewa. How to introduce young children to the repeating geometric patterns. In Jarmila  Novotna. a Hana Maraova (Eds.) Proceedings of SEM’13. Prague: Charles University, Faculty of Education, 2013, p. 314 -321. ISBN 978-80-7290-637-6.

VIGHI Paola. The triangle as a mathematical object. In Marta Pytlak (Ed.) Proceedings ERME 7 – Europeen researche in mathematic education. Rzeszow : WUR, 2014. 2011 ISBN 978-83-7996-009-5.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: 

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8843

(heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK