PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace HV v předškol.vzdělávání - OPN03H202A
Anglický název: Didactic Application of Music Education in Pre-school Education
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (27.01.2020)
Předmět teoreticky a prakticky navazuje na didaktický obsah ve studiu UMŠ a rozšiřuje ho v hudebně psychologickém, sociologickém a pedagogickém kontextu. Rovněž se zabývá aktuální problematikou hudebního vzdělávání v českém a mezinárodním kontextu. Témata: 1.) Aktuální problematika hudební výchovy v předškolním věku z hudebně pedagogického a psychologického hlediska. 2.) Předškolní hudební pedagogika v kontextu evropského vzdělávání a výchovy. 3.) Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova v rámci rozvoje tvořivosti (instrukce k vytvoření seminární práce s náměte hudební pohádky). 4.) Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím pěveckých činností v teorii a praxi. 5.) Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím instrumentálních činností v teorii a praxi. 6.) Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím hudebně pohybových činností v teorii a praxi. 7.) Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím hudebně poslechových činností í v teorii a praxi. 8.) Náprava nezpěvnosti prostřednictvím posilových aferentací z nehudebních oblastí a význam představivosti v teorii a praxi. 9.) Náprava řečových nedostatků prostřednictvím hudebních aktivit v teorii a praxi. 10.) Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole v oblasti hry na klavír (doporučení vhodných hudebnin). 11.) Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole v oblasti hry na zobcovou sopránovou flétnu (doporučení vhodných hudebnin). 12.) Studentské prezentace hudební pohádky jako integrativního a kreativního projektu pro děti v předškolním věku.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.01.2020)

EBEN, Petr, Ilja HURNÍK, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER, Jan DOSTAL a Vladimír POŠ. Česká Orffova škola. 1, Začátky. Praha: Supraphon, 1969.

HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč: o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-126-3.

KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.

KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.

SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Tereza STAŇKOVÁ. Lidové písničky a hry s nimi 2. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1368-0.

VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb: hudebně pohybová výchova. [2. vyd.]. Praha: Editio Supraphon, 1987. Comenium musicum.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8847 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK