PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné pojetí rozvoje jazykové gramotnosti - OPN03C204A
Anglický název: Present Conception of Language Skills Development
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2024)
Předmět se soustředí na propedeutiku jazykové gramotnosti v mateřské škole s cílem optimalizovat dítěti podmínky pro přechod na základní školu, pro budoucí edukaci v českém jazyce i jeho celkový jazykový rozvoj. Studenti si osvojí vymezení jazykové gramotnosti a uvědomí si důležitost jejího rozvoje v předškolním vzdělávání jako prerekvizity pro budování budoucího hlubšího porozumění jazyku a jeho uvědomělého používání. Hlavní důraz bude položen na práci s dětskými prekoncepty jako s nezbytným/existujícím základem rozvoje jazykové gramotnosti dítěte.Studenti dokáží zvolit didaktické strategie přiměřené věku dítěte a vedoucí k podpoře/budování aktuálního jazykového prekonceptu dítěte dle jeho individuálních potřeb. Studenti si upevní své jazykové znalosti pro vlastní pedagogické působení při rozvoji jazykové gramotnosti dítěte. Témata: 1. Definice jazykové gramotnosti 2. Propedeutika jazykové gramotnosti v mateřské škole s cílem optimalizovat dítěti podmínky pro přechod na základní školu, pro budoucí edukaci v českém jazyce. 3.Prekoncepty gramatických (jazykověstrukturních) jevů a jejich rozvoj přiměřenými metodami na úrovni schopností dítěte předškolního věku. 4. Rozvoj morfologického, syntaktického a slovotvorného uvědomování, celkový jazykový rozvoj dítěte 5. Stadia jazykového vývoje předškolního dítěte s přihlédnutím k rozvoji jeho jazykové gramotnosti věku přiměřenými metodami: např. prekoncept slova versus přízvukový takt, prekoncept gramatických vlastností slov (jmenný rod, číslo, osoba, čas, slovesný způsob, věta, mluvní akt), pád ve smyslu zvědomění existence různých tvarů téhož slova apod. 6.Herní strategie usnadňující konceptualizaci dětských prekonceptů, např. rolové hry (prekoncept gramatické osoby), prostorové hry a manipulace s předměty (prekoncept gramatického čísla), říkankové aktivity (prekoncept slovotvorného typu, práce se slabikou), dramatické aktivity (prekoncept gramatického času) a další aktivity zaměřené na komparaci, třídění, kategorizaci, generalizaci, chápání kauzality v jazyce apod. 7.Základy kognitivní lingvistiky ve vztahu ke gramotnostnímu vývoji dítěte předškolního věku. 8.Upevňování expertních řečových dovedností studentů jako budoucích učitelů nebo ředitelů mateřských škol, a to jak ve vztahu k žákovi, tak ve vztahu k rodičovské či odborné komunitě.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2024)

CLARK, E. V.  (2016). First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století - III.: jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-722-9. (pouze pasáže obsahující obecné poznatky vhodné pro učitele mateřské školy)

HOFFMANNOVÁ, J. et al. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1. Sféra běžné každodenní komunikace. Sféra institucionální komunikace. Sféra školní komunikace.

CHEJNOVÁ, P. (2015). Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. Nová čeština doma a ve světě, roč. 2015, č. 2, s. 89–97. ISSN 1805–367X

CHEJNOVÁ, P. (2016). Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Prague: Charles University, Karolinum Press. ISBN 978-80-246-3436-4.

PAČESOVÁ, J. (1979). Řeč v raném dětství. Brno: Univerzita J. E. Purkyně

SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. (2016). Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum. ISBN: 9788024633503

SLANČOVÁ, D. (1999). Reč autority a lásky: reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa - opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. ISBN 80-88722-30-6.

SLANČOVÁ, D. (ed.) (2018). Desať štúdií o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. ISNN:1803-7410

ŠTĚPÁNÍK, S., SLAVÍK, J. Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2017, 27(1), s. 58-80. ISSN 1211-4669. Dostupné také z: https://doi.org/10.5817/PedOr2017-1-58. (pouze pasáže obsahující obecné poznatky vhodné pro učitele mateřské školy)

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2024)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8849 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK