PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV pro předškolní vzdělávání - OPN01V171C
Anglický název: Didactics of Art Education for Preschool Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKN01V171C
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)
Kurz shrnuje hlavní předpoklady oborové didaktiky pro předškolní vzdělávání a ukazuje její interdisciplinární potenciál a současně její specifický obsah. Ukazuje aktuální pedagogické přístupy k dětské tvorbě v raném věku a její význam pro všeobecný rozvoj dětské osobnosti. Věnuje se studiu tradičních a nových médií a ukazuje význam jejich používání v předškolním vzdělávání. Věnuje pozornost komunikaci o dílech vizuální kultury a umění, a komunikaci o dětské výtvarné práci, její analýze, interpretaci a možnostech pedagogické diagnostiky.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

DODDINGTON, CH., HILTON, M. (2007): Child-Centred Education. London, Sage publications.

HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe, 2012. ISBN: 978-80-87553-30-5

FULKOVÁ, M., KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In Kohnová, J. (ed.) Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, 2012. dostupné na: http://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno : Paido, 2009.

FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0.

KAFKOVÁ, H. (2018). Plánování výtvarných činností. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN978-80-7603-140-1. Dostupné z: https://futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/?/impressum/
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

seminář

V případě omezení prezenční výuky bude kurs veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams.

Odkaz: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3817c78657044c67a71ba0664f1226fe%40thread.tacv2/conversations?groupId=4f5a0920-6d98-443a-a233-f14b504684bd&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Tato platforma bude studijní skupinou využívána ke sdílení studijních dokumentů i v případě prezenční výuky.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

1. Diskurzivní pojetí výtvarné výchovy

2. Učivo výtvarné výchovy

3. Média ve výtvarné výchově

4. Zprostředkování vizuální kultury a umění dětem

5. Formativní hodnocení výtvarných činností v předškolním vzdělávání

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

Zápočet

Aktivní účast v seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů do portfolia

Vypracování a prezentace seminární práce - didaktického portfolia, které bude ilustrovat přípravu a realizaci výtvarné činnosti v kontextu konkrétního výtvarného artefaktu. Bližší struktura portfolia bude uvedena na úvodním setkání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK