PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Terapeutické aspekty VV - OPN01V143B
Anglický název: Therapeutic Aspects of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKN01V143B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.10.2020)
Kurz představuje studentům možnosti preventivního a terapeutického použití Výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání. Zdůrazňuje potenciál, který má Výtvarná výchova pro socializaci a enkulturaci předškolních dětí. Uvádí studenty do aktuálních trendů, které s myšlenkou prevence a terapie nežádoucího osobnostního a sociálního vývoje pracují.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (18.09.2018)

Cílem kursu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými souvislostmi socio-rehabilitačních a psychoterapeutických vlastností výtvarného projevu a motivovat je k dalšímu poznávání.

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)

V případě, že bude KVV nucena omezit nebo rušit prezenční výuku, bude výuka v předmětu zajištěna distančně pomocí aplikace MS Teams.

Aplikace je všem studentům řádně zapsaným na PedF UK zdarma k dispozici, viz tento odkaz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/.

Výuka bude v semináři/přednášce nastavena tak, aby ji bylo možné plnit v případě nutnosti distančně a podmínky k zakončení předmětu se nebudou měnit.

Aktuální podmínky k zakončení předmětu budou představeny na prvním semináři nebo na první přednášce.

V případě distanční výuky budou aktuální požadavky uloženy v dokumentu INFORMACE.doc v týmu v MS Teams.

Prosím studentky a studenty, aby si aktualizovali e-mailové adresy, aby bylo možné je kontaktovat a informovat.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (11.10.2018)

DODDINGTON, CH., HILTON, M. (2007): Child-Centred Education. London, Sage publications.

DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál, 2001.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

JEBAVÁ, J.: Úvod do arteterapie, Praha, UK, 2000.
SLAVÍK, J., Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), 1. díl, PedF UK, Praha, 2001.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky, 2. díl, PedF, UK, Praha, 2004.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.10.2020)

Aktivní účast min. 80% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře).

Vypracování zadané seminární práce/portfolia.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (18.09.2018)

Teorie:

1) Teorie výrazu.

2) Výtvarný zážitek - rozbor.

4) Expresivita a reflektivita.

5) Sociokognitivní konflikt ve výchově uměním

Praxe:

1) Výtvarná tvorba jako východisko zážitku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK