PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace VV v předškol.vzdělávání - OPN01V117A
Anglický název: Didactic aplications of Art Education in Nursery Schools
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKN01V117A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
Kurz studenty seznamuje s hlavními předpoklady úspěšného plánování, realizace a hodnocení ve Výtvarné výchově v předškolním vzdělávání. Jeho cílem je orientovat studenty v rozhodování o volbě a použití výtvarného oborového kontextu, potencialitách a limitech výtvarných médií, jejich vazbě na téma, námět, a o významu dalších didaktických konceptů, s ohledem na specifika výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

DODDINGTON, CH., HILTON, M. (2007): Child-Centred Education. London, Sage publications.

HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe, 2012. ISBN: 978-80-87553-30-5

FULKOVÁ, M., KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In Kohnová, J. (ed.) Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, 2012. dostupné na: http://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno : Paido, 2009.

FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

Obhajoba seminární práce

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

V případě uzavření PedF UK z nařízení vlády ČR bude výuka realizována distanční formou přes MS Teams.

1. Aktuální pojetí Výtvarné výchovy – parametry dobré praxe

2. Vizuální kultura jako oblast oborového kontextu výtvarné výchovy – základní vymezení
3. Raný věk a vizuální kultura – otázky relevance a adekvátnosti
4. Raný věk a vizuální kultura – galerijní a muzejní edukace
5. Raný věk a vizuální kultura – umělecká tvorba určená dětem
6. Didaktická transformace – volba oborového kontextu
7. Didaktická transformace – hlavní zásady
8. Formulace výtvarného problému ve vztahu k plánování ve výtvarné výchově
9. Formulace úkolu ve vazbě na výtvarná média, tematickou a námětovou rovinu a další klíčové kategorie
10. Plánování ve Výtvarné výchově - řady a projekty
11. Plánování ve výtvarné výchově a kurikulární dokumenty
12. Hodnocení ve Výtvarné výchově
13. Prezentace ve Výtvarné výchově a komunikace s rodiči a dalšími vychovateli dětí

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK