Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)
Předmět je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky.
Cílem předmětu je rozvinout kompetence studentů v oblasti pozorování, dokumentace, formativního hodnocení a individuální podpory dítěte v MŠ.
Kurz je prakticky zaměřen na osvojení metody Learning Stories a její použití v kontextu českého předškolního vzdělávání. Metoda cílí na podporu dítěte jako kompetentního učícího se jedince. Ukazuje učitelům cestu, jak podporovat rozvoj každého dítěte a jak důsledně uplatňovat osobnostně orientovaný model vzdělávání formou příběhů o učení dítěte. Předmět je členěn na šest prezenčních setkání, která se zaměří na seznámení s klíčovými teoretickými východisky pro formativní hodnocení a metodu Learning Stories, nácvik praktických dovedností studentů v oblasti pozorování dítěte, dokumentace jeho rozvoje, hodnocení a provázání individuální i skupinové vzdělávací nabídky s výsledky hodnocení. Každému prezenčnímu setkání předchází příprava v online prostředí Moodle. Součástí kurzu je i praxe v mateřské škole pracující s metodou Learning Stories, reflexe a analýza praktických zkušeností studentů z praxe.
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)
The course is part of the offer of courses within the project “Support of undergraduate education at the Faculty of Education of Charles University” (reg. No. CZ.02.3.68 / 0.0 / 0.0 / 16_038 / 0006965), subactivity Development of competences of students-future teachers by interconnecting theoretical and practical teaching.
The aim of the course is to develop students' competences in the area of observation, documentation, formative evaluation and individual support of children in kindergarten.
Learning outcomes of the course unit The course is practically focused on the Learning Stories method and its use in the context of Czech preschool education. The method aims to support the child as a competent learning individual. It shows teachers how to support the development of each child and how to consistently apply a personality-oriented learning model through child learning stories. The course is divided into six full-time meetings, which will focus on familiarization with key theoretical bases for formative assessment and the Learning Stories method, practicing students practical skills in child observation, documentation of its development, evaluation and linking individual and group educational offers with evaluation results. Each attendance meeting is preceded by preparation in the Moodle online environment. Part of the course is also practice in kindergarten working with Learning Stories method, reflection and analysis of practical experience of students from practice.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)
Povinná:
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0658-1.
CARR, Margaret. Assessment in Early Childhood Settings: Learning Stories. London: Sage, 2001. ISBN 0 7619 6793 1.
CARR, Margaret a Wendy LEE. Learning Stories: Constructing Learner Iderntities in Early Education. Los Angeles: Sage, 2012. ISBN 978 0 85702 092 5
LEU, Hans Rudolf, Katja FLÄMIG, Yvonne FRANKENSTEIN, Sandra KOCH, Irene PACK, Kornelia SCHNEIDER a Martina SCHWEIGER. Bildungs-und Lerngeschichten: Bildungsprozesse in früher Kindheit beobachten, dokumentieren und unterstützen. Weimar: Das Netz, 2007. ISBN 978-393-7785-677
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
Doporučená:
Carr, M., Lee, W., & Jones, C.. An introduction to Kei Tua o te Pae : Assessment for learning: Early childhood exemplars. Wellington, NZ: Learning Media, 2004. Dostupné z: http://www.educate.ece.govt.nz/
Bagnato, S. J. Authentic Assessment for Early Childhood Intervention: Best Practices. New York: The Guilford Press, 2007.
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)
přednáška, skupinová a individuální práce, sebereflexe, řešení praktických úkolů, praxe v MŠ,analýza kazuistik, analýza videozáznamu,práce v e-learningovém prostředí Moodle
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.02.2020)
Každý blok obsahuje prezenční výuku a 2 hodiny práce v online prostředí Moodle.
Členění kurzu:
1. a 2. blok: Úvod do metod formativního hodnocení a metody Learning Stories (každý blok 4 vyučovací hodiny- 6.3. a 13.3.)
- pozorování, dokumentace a formativní hodnocení v MŠ
- teoretický základ a nácvik pozorovacích a hodnotících dovedností studentů v rámci uplatnění metody Learning Stories
3. blok: praxe studentů v MŠ uplatňující metodu Learning Stories v praxi (6 vyučovacích hodin)
- Pozorování dětí v praxi ve třídě, kde se s metodou Learning Stories pracuje, spolupráce s pedagogem na tvorbě příběhů o učení pro vybrané děti
v den dle individuálních možností studentů
4. blok: reflexe praxe a práce s příběhy o učení dětí (výsledky) praxe studentů, prohloubení dovedností studentů v práci s metodou Learning Stories (3 vyučovací hodiny) - 27.3.
5. a 6. blok: návaznost metody Learning Stories na tvorbu individuální podpory dětí v podobě plánů pedagogické podpory (3 vyučovací hodiny) - 24.4.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)
Aktivní účast na nejméně čtyřech z šesti prezenčních setkáních Splnění nejméně čtyř úkolů v online prostředí