|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Cílem předmětu je shrnout či rekapitulovat obsah bc studia - předmětu Rozvoj matematické gramotnosti a probrat se studenty ty okruhy, které v bakalářském studiu mimo UK Pedf neprobrali.
Předmět má vyrovnat onen handicap a umožnit snazší zvládnutí navazujících předmětů v rámci magisterského studia. Pro studenty z jiných oborů slouží předmět jako úvod do problematiky s přesahem do SPPG, učitelství prvního stupně ZŠ a vychovatelství. Pro zájemce z jiných oborů než předškolní pedagogika, učitelství pro mateřské školy nabízí kurz úvod do problematiky tak, aby mohli pochopit souvislosti týkající se matematické gramotnosti v rámci rozvoje od dítěte po žáka. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
6 hodin přímé výuky, příprava na výuku 30 h, studium a příprava závěrečné práce včetně konzultací a sdílení ve skupině studentů 52 h, kolokvium 2 h Při výuce on-line budeme používat Microsoft Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6478b0c65c4b4b2b905aeaf081a848e8%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2c0fd0f-b76a-4b9e-8691-ecef084da121&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Studenti si připraví předem avizované pomůcky a budou pracovat souběžně s dětmi nebo následně dle instrukce vyučujícícho online tak, aby bylo možné porovnat práci dospělého a díěte v dané aktivitě. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Student si vybere dle zájmu z nabízeného seznamu, který může ještě doplnit na základě konzultace s vyučující: KAslová, M. Zebra problem solving methods for children aged 5-8 years. In Ricerca in Diddatica della Matematica, pp.4 2023 Kaslová, M. Předmatematické činnosti. RAABE : Praha, 2015. Kaslová, M. Transformace In. E. Fuchs a kol. (eds.) Rozvíjení předmatematické gramotnosti u dětí předškolního věku. JČMF : Praha, 2015 Kaslová M. Prelogické myšlení dtto Kaslová M. Polytechnická výchova a předmatematická gramotnost - Mozaiky a cesta k míře Kaslová, M. Celek a jeho části. CCP: Pardubice, 2015. Kaslová, M. Polytechnická výchova a předmatematická gramotnost - práce se stavebnicí Kaslová, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016. KAslová, M. & Hiťhová, D. Počitadlo. In N. Vondrová (ed.) 2 dny s didaktikou matematiky 2016. UK PEDF : Praha, 2016 Kaslová, M. KOmbinatorické aktivity v (pre)geometrii. In J. Kopáčová a kol. (Eds.) Studia scientifica FP UCR 4/2016 XV. UCR: Ružomberok, 2016. Opava Matematika kolem nás. Albatros : Praha. časopis Pastelka /moje pastelka od 1991 - 2005 Těšíme se do školy. Albatros : Praha (pozn. nikoli Kladno) 5x Filip Petr a Hanka jdou do školy Kaslová, M. Číslo I, II, RAABE Kaslová, M. Třídění I, II, RAABE Kaslová, M. Uspořádání I, II, RAABE Kaslová, M. Problémové dítě a číslo RAABE Kaslová, M. Čislo nejen v matematice RAABE Kaslová, M. Vyjadřování kvantity u dětí 5-7 letých In MATEMATICA 3, UJOP: Olomouc 2009 Kaslová, M. Prvky kombinatoriky na 1.st. ZŠ Kaslová, M. a kol. Sbírka úloh pro 2. a 3.r. ZŠ SPN: Praha (kapitoly: Porovnávání, Slovní úlohy) Pracovní listy na místě Učebnice matematiky pro 1. ročník
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
přednáška s prvky dílny s užitím manipulace, dramatizace, využítí moodlu a videodokumentace; výuka předpokládá spolupráci studentů ve skupinách po 4-5 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Sylabus přednášek je vždy výběrem 7 témat z anotace a dále prohloubeně 1 z témat, která si vybrali studenti (studenti dostávají podrobný sylabus vytištěný) 2) Slovní úloha a její role, charakteristiky 3) Metody řešení slovních úloh a příprava na ně v MŠ 4) Pojmy číslo, kvantita, množství, číselné obory, modely čísla 5) Pojmotvorný proces pojmu přirozené číslo v roli počtu a jiné role čísla 7) Cesta ke grafickému znaku 8) Hádanky a jejich role v přípravě na matematiku, druhy hádanek, druhy myšlení v procesu řešení 9) Metody řešení 2. část 10) Práce s možnostmi v mateřské škole i později; rozdíl mezi možné a jisté 11) Hádání a hádání; pokus - omyl, experimentování, odhad a jejich hranice v předškolním věku (mimo talenty); procesy identifikace 12) Nadprůměrné dítě - ilustrativní kazuistiky 13) Prvky kombinatoriky ve hrách; druhy aktivit a nároky na práci učitele 14) Orientace v časoprostoru; slovní zásoba; relativita času; tok času a jeho chápání; modelace času; vztahy mezi časovými orientačními body; práce s časovým úsekem; časové uspořádání; příčinnost a následnost a čas; 15) Pravidelnosti; rytmizace, závislosti (propojení na ZS) |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
absolvování nejméně 2 r. Bc studia či neděleného studia, vhodné pro navazující magisterské studium PPg |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Student si vybere z probraných a z prostudovaných témat jedno a to rozpracuje do přípravy - zpracování pro prostředí mateřské školy. Přípravu zrealizuje v praxi, popíše zkušenost (lze doprovodit fotodokumentací či videem) doprovodí analýzou a reflexí na kolokviu. Práci bude konzultovat s vyučujícím. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktikou I Diktika matematické gramotnosti s exkurzí II Základy logiky a rozvíjení logického myšlení I Matematika a volný čas |