PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální výchova I - OPN01B149B
Anglický název: Environmental education I
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8509
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPN01B150B
Je záměnnost pro: OKN01B149B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)
Mez únosnosti. Ekologická krize. Globální ekosystém a jeho problémy. Historie ochrany přírody v zahraničí i v ČR. Významné osobnosti. Literatura k tématu. Příklady dobré praxe. SEV a Pavučina. Metody práce v EVVO.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Cílem předmětu Environmentální výchova I je informovat o významu a potřebě environmentální výchovy (v globálních souvislostech), seznámit studenty s historií světové a české environmentální výchovy a s význačnými představiteli EV. Seznámení s literaturou zabývající se EV, příkaldy dobré praxe a nabídkou Středisek environmentální výchovy a Pavučiny. 

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (02.10.2020)

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu Environmentální výchovy I (EV I). Jedná se o první ze 4 kurzů, které na sebe navazují a které garantuji. Po absolvování celého bloku byste měli být odborníky na EV v předškolním vzdělávání.

O výuku se dělíme s ing. Janem Andreskou, Ph.D. (on vyučuje EV III a – ve staré akreditaci – i EV IV).

Předmět EV I je ukončen zápočtem a hodnocen 5 kredity. To odpovídá 150 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky. Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

Vzhledem k tomu, že nebude z důvodu pandemie možnost se osobně setkat, výuka se přesune do on-line prostředí celá. Musíte si zajistit přístup k internetu, mikrofon a kameru.

Naše komunikace se bude uskutečňovat také mailem a v kurzu v Moodle. V něm naleznete v pdf studijní materiály, odkazy na videa a také předtočené přednášky, které si budete moci pustit off-line – toto vše budu průběžně vkládat do kolonky „Distanční výuka 2020“. To, co si sami nastudujete, budeme v on-line diskutovat, navazovat na to. Jedná se o model tzv. "převrácené učebny".

Celkově dostanete 10 úkolů, které Vás nasměřují, povedou a mně umožní kontrolu Vaší domácí práce. Tyto úkoly je třeba odevzdávat v průběhu semestru k určeným datům, abych měla možnost jejich hromadné kontroly a následně na základě toho, co se z nich dozvím, upravit obsah další výuky.  Všechny Vaše práce přečtu, okomentuji a oboduji (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Všichni budou mít možnost si dílčí úkoly 1x opravit a bodové hodnocení, které se bude započítávat do výsledné známky, si vylepšit. 

Pozor tento kurz je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné (prezenční x kombinované) místo prosím.

Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních - doloženo lékařem). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.

Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.

Na on-line setkáních nebudu psát docházku. Ráda bych Vás samozřejmě viděla a dílčí témata s Vámi rozebrala do hloubky, zodpověděla na vaše otázky, vyjádřila se k vašim pracím, atd., ale účast není povinná.

Ti, kteří získají za průběžné práce průměr 70 a více, dostanou zápočet. Ve zkouškovém období budu vypisovat termíny pro ty, kteří dostanou méně než 70 procent.

Data:

6. 10. 2020 umístím do moodle úkoly

Plnění úkolů 1 a 2 do 14. 10. 2020

Plnění úkolů 3, 4, 5, 6, 7 do 29. 11. 2020  

Plnění úkolů 8 a 9 do 15.12.2020

Plnění úkolu 10 do 30. 12. 2020

On-line setkání 14. 10. 2020 od 9.30h do 11h a od 12h do13.30 h

On-line setkání 19. 1. 2021 od 9.30h do 12h a od 13 do 15h

Vzhledem k nízkému počtu zapsaných studentů jsem se rozhodla, že on-line setkání budou pro kombinovanou i prezenční formu studia zároveň, abyste se mohli vzájemně obohatit v diskusi. Pokud je nějaká (z 5 studentek) zapsaných na předmět v rámci prezenčního studia, která nemůže ve zvoleném čase a chtěla by se mnou konzultovat: prosím ozvěte se mi – domluvíme se na konzultaci individuálně.  

Snad je vše jasné. Pokud ne, napište. Můžete využít mých konzultačních hodin, které budu realizovat také distančně.

Zdraví Kateřina Jančaříková

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Povinná:

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Doporučená:

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K. Kapuciánová, M. Činnosti venku a v přírodě. Praha : Raabe, 2013. 1. vyd. 141 str. ISBN978-80-7496-071-0.

Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

Výuka bude probíhat systémem "obrácená učebna". 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

 

Předmět je ukončen zápočtem a hodnocen 5 kredity. To odpovídá 180 h studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky. Na prvním bloku budou studentky / studenti  mimo jiné také informovány/i o pravidlech nepřímé výuky a o systému plnění, odevzdávání a hodnocení úkolů. Stručně, že všechny úkoly budou zadávány a odevzdávány v Moodle I - Environmentální výchova I viz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8509

Tyto úkoly, kterých bude celkově 10, je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 10ti určeným datům, aby měla vyučující možnost kontroly. Vyučující bude dílčí úkoly číst a komentovat a bodovat (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Studenti budou mít možnost si opravit dílčí úkoly dle komentářů vyučujícího a zlepšit si konečné bodové hodnocení. Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním rozvrhovaným setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.

Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.

Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  

V případě, že nebude z důvodu pandemie možnost se osobně setkat, výuka se přesune do on-line prostředí. Student si musí zajistit přístup k internetu, mikrofon a kameru.  

 

Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

Mez únosnosti globálního ekosystému. Proč je v současné době potřeba EV? Legislativní ustanovení. Historie světové ochrany životního prostředí. Historie české školy environmentální výchovy. Významní představitelé české i světové environmentální výchovy. Střediska environmentální výchovy. Pavučina. Mrkvička. Literatura zabývající se teoreticky i prakticky environmentální výchovou. Metodiy práce. didaktické přístuopy.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

Pro úspěšné absolvování předmětu je nezbytný přístup na počítač s internetovým připojením, mikrofonem a kamerou.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

 

Předmět je ukončen zápočtem a hodnocen 5 kredity. To odpovídá 180 h studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky. Na prvním bloku budou studentky / studenti  mimo jiné také informovány/i o pravidlech nepřímé výuky a o systému plnění, odevzdávání a hodnocení úkolů. Stručně, že všechny úkoly budou zadávány a odevzdávány v Moodle I - Environmentální výchova I viz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8509

Tyto úkoly, kterých bude celkově 10, je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 10ti určeným datům, aby měla vyučující možnost kontroly. Vyučující bude dílčí úkoly číst a komentovat a bodovat (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Studenti budou mít možnost si opravit dílčí úkoly dle komentářů vyučujícího a zlepšit si konečné bodové hodnocení. Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním rozvrhovaným setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.

Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.

Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  

V případě, že nebude z důvodu pandemie možnost se osobně setkat, výuka se přesune do on-line prostředí. Student si musí zajistit přístup k internetu, mikrofon a kameru.  

 

Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK