PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ateliér: kniha pro děti - OPMN0V370C
Anglický název: Studio: Book for Children
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 16 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Vyučující: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (21.09.2022)
Seminář zaměřený na realizaci vlastního autorského projektu zařaditelného do osobního portfolia výtvarných prací a didaktických materiálů. Předmět, koncipovaný jako tvůrčí dílna, má studentovi umožnit hlubší proniknutí do zákonitostí knižní tvorby. Základem jsou tvořivé etudy a experimentální činnost v materiálu a technice rozvíjející schopnosti výtvarného vidění, myšlení a tvorby prostřednictvím plošného vyjádření různými médii. -Student rozvíjí základní znalosti a dovednosti, které si osvojil v předcházejících seminářích formou samostatné práce nad uceleným autorským projektem. - Student se orientuje v oblasti teorie příslušných oborů. - Student je schopen obsáhnout jednotlivé realizační kroky autorského projektu, naplánovat a určit časování realizace jednotlivých etap projektu (stanovení tématu, tematické skici, technické skici, konečný výstup). - Student umí osvětlit i obhájit obsahovou i formální podobu vlastního projektu, vysvětlit základní cesty i principy řešení, navrhnout způsob prezentace své práce. - Student je schopen převést tvůrčí zkušenost do návrhu pedagogického výstupu. Reflexe a analýza (vlastního) tvůrčího procesu formou reflektivní praxe a didaktické transformace. Cílem výuky je přivést studentky k porozumění toho, jak použít vizuální prostředky v rámci tvořivého procesu a jak je dále transformovat do učiva výtvarné výchovy. Práce na autorském cyklu založeném na principech soudobé ilustrace a Knižní grafiky.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (16.02.2022)
studijní zátěž: 
semináře: 2 hodiny/týdně = 24 hodin
samostudium: 36 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (02.02.2022)

Povinná literatura:

FRANCOVÁ, J.P. Umění autorské knihy a výtvarná výchova. Brno, MU, 2016.

MUNARI, B. Umění jako řemeslo. Praha: Rubato, 2014.
PECINA, M. Knihy a typografie. Brno: Host, 2012.

 

Doporučená literatura:


BOSÁK, P., JANSA, R. Proto. Praha: Tranzit; VŠUP; Quick brown fox jumps over the lazy dog 2013.
BOHATCOVÁ, M. Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990.
KLANTEN, R., HELLIGE, H.: Little Big Books. Berlin: Gestalten. 2012 ISBN:978-3-89955-446-5.
KNEIDL, Pravoslav, Z historie evropske knihy. Praha, 1989.
OPRAVILOVÁ, E. Kniha jako prostředek výchovy. Praha: UK, 1984.
PISTORIUS, V. Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele. Praha: Paseka, 2003.
SAMARA, T. Grafický design. Praha: Slovart, 2008 SRP,
K. BYDŽOVSKÁ, L. BREGANTOVÁ, P. Karel Teige a typografie. Praha: Akropolis, Arbor vitae, 2009.
STEHLÍKOVÁ, B. Ilustrace v české knize pro děti. Praha: Společnost přátel knihy pro mládež, čs. sekce IBBY, 1986.
VOIT, P. Encyklopedie knihy – knihtisk a příbuzné obory v 15. až 19. století. Praha: Libri, 2008.
WIEDEMANN, J. (ed.) Illustration Now 1. - 4. Köln: Benedikt Taschen Verlag, 2005.
ZEEGEN, L. The Fundamentals of Illustration. Laussane: AVA Publishing, 2005-2011.
ZEEGEN, L., ROBERTS, C. Fifty Years of Illustration. Londýn: Laurence King Publishing, 2014.

Časopisy: Baoplán, Graphis, Font, Raketa, Typo, Živel.

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (21.09.2022)

Sylabus

1- 2/ Co je to obrazová kniha, zadání semestrální práce

3-4/ Historie a současné podoby obrazových knih  

5-6/ Stylizace – hlavní postava knihy

7-8/ Piktogram – znak na předsádku

9-10/Experimentální obrazové knihy, obálka knihy

11/ Konzultace semestrální práce

12/ Prezentace a obhajoba semestrální práce, zápočty

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (12.09.2023)

Požadavky k zápočtu

Aktivní účast ve výuce a prezentace makety (návrhu) obrazové knihy pro děti na zadané téma.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK