PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Explorace: koncept a keramika - OPMN0V316B
Anglický název: Exploration: Concept and Ceramics
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 14 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Vyučující: MgA. Lenka Tsikoliya
Neslučitelnost : OPMN0V207B
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)
Předmět propojuje keramickou tvorbu s konceptuálním přístupem k umění. První část kurzu se věnuje keramické tvorbě. Rozvoj haptického cítění materiálu ve vztahu obsahu a formy, historie a současnost keramické tvorby, její vztah k užitému umění, designu a volné tvorbě. Tvůrčí dílna zaměřená na základní sochařské a keramické techniky a technologie, specifické postupy práce s keramickou hlínou a jejich využití v praxi. Experimentální poznávání možností práce s plným / dutým tvarem a plátem hlíny v prostoru formou jednoduchých cvičení. Volná a užitá tvorba, vztah formy, funkce, materiálu a dekoru. Technologie glazování a výpalu. Didaktická transformace zkušeností z vlastní tvorby studentů. Druhá část se věnuje konceptuálnímu přístupu v umění a možnostem, které nabízí pro školní výtvarnou výchovu. Explorační činnost jako důsledek uměleckého a didaktického konceptu. Diskurzivní a intuitivní přístup. Výtvarný projekt jako důsledek asociace. Sémantické limity myšlenky. Fabulační principy. Nápad jako myšlenka v širších souvislostech. Náhoda jako nepochopená nutnost.
Literatura
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

Povinná literatura:

Vitamin C: Clay and Ceramic in Contemporary Art. London: Phaidon Press, 2021. ISBN: 978-18-386-6293-6. 

ŠÉPKA Jan, HNÍDKOVÁ Vendula. Jan Šépka: Inspirace. Praha: UMPRUM, 2019.  ISBN: 9788087989982.

ADAMCOVÁ, M.: Keramika pro malé i velké. Olomouc, 1994.

PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Herrmann &synové, 2009.

RADA, P.: Kniha o technikách keramiky. Praha, 1996.

RADA, P.: Slabikář keramika. Praha, 1997.

Doporučená literatura:

ECO, U.: Meze interpretace. Karolinum: Praha, 2004.

HARRIES K.: Smysl moderního umění. Host: Brno, 2010.

FIELL, CH&P.: Design of the 20th Century. Taschen: Koln, 1999.

PELCL, J.: Český design. 1995-2000. Prostor, 2001.

ESPINOVÁ, L.: Keramika krok za krokem. Praha, 1996.

HANZLÍČEK, T.: Výroba keramiky a porcelánu. Praha: Svodoba, 2000.

CHAVARRIA, J.: Velká kniha keramiky. Praha: Knihcentrum, 1996.

NAVARRO, M. P.: Velká kniha dekorování keramiky. Praha: Knihcentrum, 1997.

VALENTA, L.: Keramická příručka. Vydavatelství technické literatury v Horním Maršově, 1999.

WEIB, G.: Keramika, umění z hlíny. Praha: Grada, 2007.

WEIB, G.: Keramika, umění z hlíny-kulturní dějiny a keramické techniky. Praha: Grada, 2007.

WARSHAWOVÁ, J.: Velká kniha keramiky. Čestlice: Rebo productions.

ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. Praha, 1992.

Studijní opory jsou umístěny na Studijní materiály - Katedra výtvarné výchovy - Pedagogická fakulta (cuni.cz)

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

1. Hlína ve vztahu obsahu a formy.

2. Základní sochařské a keramické techniky a technologie, specifické postupy práce s keramickou hlínou a jejich využití v praxi.

3. Experimentální poznávání možností práce s plným / dutým tvarem a plátem hlíny v prostoru formou jednoduchých cvičení.

4. Volná a užitá tvorba, vztah formy, funkce, materiálu a dekoru.

5. Technologie glazování a výpalu.

6. Didaktická transformace zkušeností z vlastní tvorby studentů. Tato část se věnuje konceptuálnímu přístupu v umění a možnostem, které nabízí pro školní výtvarnou výchovu. Explorační činnost jako důsledek uměleckého a didaktického konceptu. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)
Vytvoření autorského portfolia s vlastní reflexí.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK