PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika IV: reflexe a hodnocení - OPMN0V313B
Anglický název: Art Education Didactics IV: Reflection and Evaluation
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 12 / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0V207B
Prerekvizity : OPMN0V309B
Je prerekvizitou pro: OPMN0V315B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (26.04.2019)
Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání. V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Pozorují a studují druhy a metody reflexe a hodnocení ve VV. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi. Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů o systematické studium jevů v procesu vzdělávání.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (13.09.2023)

Přímá výuka:

24 h

Nepřímá výuka celkem: 26h

Samostudium: 12h

Reflexe výuky: 4h

Příprava reflektivního portfolia: 10h

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (26.04.2019)

Povinná literatura:

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z. s. 2016.

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer, 2005.

 

Doporučená literatura:

HAZUKOVÁ, H. Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově (2005). In J. Slavík (Ed.), Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (pp. 304–326). Praha: UK.

JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.

ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 2017.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí n. Labem: UJEP, 2014.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (13.09.2023)

1. Specifika hodnocení ve VV. Typy a formy hodnocení ve VV. Hodnocení nebo reflexe?

2. Reflektivní praktik D. Schona.

3.-5. Kritéria hodnocení, jejich formulace ve výtvarném úkolu.

6. Formativní hodnocení ve VV, reflektivní přístup, rozvoj myšlení žáků.

7. Reflektivní dialog jako metoda VV.

8. Kvalita dětských výtvarných prací.

9. Druhy formy reflexe.

10. Výtvarné portfolio jako specifický druh výtvarné reflexe a jeho možnosti.

11. Výzkum ve VV a jeho metodika. Participační, akční výzkum a metoda a/r/tography.

12. Reflexe kurzu, kontextualizace poznatků.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.09.2023)

Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě odevzdaného reflektivního deníku a aktivních vstupů v seminářích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK