PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarné portfolio - OPMN0V310B
Anglický název: Portfolio in Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 8 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: MgA. Michaela Kuříková
Prerekvizity : OPMN0V304B, OPMN0V305B, OPMN0V306B, OPMN0V307B
Je záměnnost pro: OKMN0V233B
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (19.01.2024)
Obsahem předmětu je reflexe průběžných výstupů studia a jejich usouvztažňování. Studentům vzniká během studia pravidelná povinnost dokumentovat vlastní autorskou tvorbu v praktických předmětech a proces poznání v teoretických disciplínách. Předmět Výtvarné portfolio je příležitostí k systematickému uvažování nad jednotlivými složkami studijní specializace skrze vybrané pojmy nebo jejich vztahy. Smyslem předmětu je formulovat východiska vlastního učitelského pojetí ve výtvarné výchově v návaznosti na dosavadní zkušenosti a uvědomit si jednotlivé složky výtvarné výchovy. Cílem je rozvoj schopnosti reflexe, zobecnění, kritického myšlení a syntézy mnoha zdrojů. Principy jsou procesuálnost, sbírání, třídění, subjektivita, aktivita a kreativita. Předmět vede studenty k didaktické reflexi uměleckých strategií, vlastních i vypozorovaných. Kurz propojuje teoretické znalosti s praktickými profesními. Má výrazně reflektivní charakter. Jeho cílem je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich schopnost kriticky a metakognitivně uvažovat. Klíčovým prostředkem reflexe je portfolio, jehož charakteristickými rysy jsou reflektivita a procesuálnost. Studenti postupně hledají vlastní umělecké formy portfolia. Portfolio je rozvíjeno ve třech rovinách: umělecké, kunsthistorické a didaktické. V didaktické rovině je chápáno jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti postupně vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují. V návaznosti na proces zpracování vlastního profesního portfolia je klíčovým obsahem kurzu problematika hodnocení a reflexe ve výtvarné výchově. Studenti se učí formativnímu hodnocení, seznamují se s možnostmi této metodiky v kontextu výtvarné výchovy.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)

Přímá výuka: 24 hodin

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 1 hodina (Celkem 10h)

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin

Příprava reflektivního portfolia: 15 hodin

Literatura
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (19.01.2024)

Povinná literatura:

Bourriaud, N. (2004) Postprodukce. Praha: Tranzit.

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016

STARÝ, Karel; CHVÁL, Martin a LAUFKOVÁ, Veronika (Eds.). Hodnocení pro učení (e-book). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8.

Novotná, M. Fremlová, V.  (2021) Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Praha: Výtvarná výchova 61 (1-2), s. 6-29

Novotná, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 60 (1-2), s. 22-37.

Sekula, A. (2004). Výklad archivu. In Císař, K. (ed.) Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové.

Doporučená literatura:

BUZAN, T. Myšlenkové mapy. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2011. 216 s. ISBN 978-80-251-2910-4.

Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, D. & Wubbels, T. (2011). Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Mirzoeff, N. (2012) Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia.

Schӧn, D. (1983) Reflective practioner. How profesional think in action. New York: Basic Books.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)

prezentace reflektivního portfolia

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Co to je portfolio a k čemu slouží?

Struktura profesního portfolia a jeho reflexe, třídění, mapování klíčových témat

Mapa učebního pokroku, vizuální topografie a reflexe

Hledání výtvarné formy portfolia

Transformace obsahu a učivo VV. Vizuální gramotnost.

Reflexe a hodnocení ve VV

Formativní hodnocení ve VV

Výtvarné portfolio ve škole.

Učitelovo pojetí výuky VV.


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)

Zkouška: prezentace průběžné podoby reflektivního portfolia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK