PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Explorace: socha a prostor - OPMN0V307B
Anglický název: Exploration: Sculpture and space
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Vyučující: MgA. Lenka Tsikoliya
Prerekvizity : OPMN0V130A
Je prerekvizitou pro: OPMN0V310B
Je záměnnost pro: OKMN0V230B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (26.04.2019)
Na základě poznatků dosažených v předchozím kurzu Explorace: kresba a malba jde o rozvíjení dovedností a schopností v oblasti prostorové tvorby. Příprava studentů pro výuku výtvarné výchovy prostřednictvím individuálních postupů vlastních výtvarnému myšlení, prohloubení kreativní složky osobnosti, rozvíjení praktických i teoretických poznatků v oblasti prostorové a objektové tvorby, orientace na současné výtvarné umění, vztah historie a současnosti volného i užitého umění. Prostorová tvorba s důrazem na jasnou artikulaci konceptu, tříbení citu pro materiál, možnost vytvoření vlastního projektu v rámci aktuálně zadaného tématu.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (25.10.2022)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 21 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (26.04.2019)

Povinná literatura:

SLAVICKÁ, M. Umění instalace. Výtvarné umění, 1994, roč. neuveden, č. 4.

ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996.

ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.

PRECLÍK, V. Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004.

 

 

Doporučená literatura:

CHALUPECKÝ J. Nové umění v Čechách. Jinočany. Nakladatelství a vydavatelství H+H 1994.

DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002.

JIROUŠKOVÁ, J. Černá Afrika. Vydaly LN, 2003.

LYNTON, N. Umění 19. a 20. století. Artia: Praha, 1981.

PIJOAN, J. Dějiny umění 10, 12. Knižní klub-Balios: Praha, 1991-2004.

REZEK, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Praha: Jazzová sekce, 1982.

SLAVICKÁ, M, WILIAMS J, BENISH B. Současné americké umění. Výtvarné umění (čtvrtletník pro současné umění 1 - 2/95)

SMITH, L. E. Art Today. Praha: Slovart, 1996. VOLAVKOVÁ, J., SKOŘEPOVÁ, Z. Myšlenky moderních sochařů. Praha: Obelisk, 1971.

ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (26.04.2019)

Cvičení

1. Úvodní etuda v semináři a diskuse k vyhlášenému tématu, úvod, zasvěcení do problému.

2.-3. Prezentace referátů k zadanému tématu, diskuse, etuda.

4.-7. Návštěvy aktuálních výstav, které se vážou k tématu. Etuda. Podněty a nápady jako trénink

osobního verbálního projevu a současně schopnosti sdílet myšlenkové postupy výtvarným jazykem.

8. Diskuse studentů nad rozpracovaným úkolem, etuda.

9. Návštěva akce, výstavy, vybrané přednášky, související s tématem, nabízející odlišný pohled na problém. Etuda

rozvíjející výtvarné myšlení.

10.-12. Závěrečná ústní prezentace autorských projektů (související dokumenty, promítané texty, obrazy).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (25.10.2022)

Účast na seminářích, komunikace s vyučujícím, splnění jednotlivých seminárních úkolů i úkolu semestrálního. V případě společného výstavního projektu  jako výstupu předmětu semestru(po vzájemné dohodě) je nutná týmová práce.

 Studentky a studenti vytvoří prezentaci (portfolio) zpracování tématu a obsahu výuky s popisy a komentáři (reflexemi tvůrčích postupů) ve formátu PDF. Prezentaci vloží nejpozději v den konání společné prezentace do MS teams do příslušného kanálu určeného vyučujícím. Prezentace výstupu předmětu se bude konat buď prezenčně, nebo distančně dle aktuální situace vyplývající z opatření vlády Čr v souvislosti s pandemickou situací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK