PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV II: umění a škola - OPMN0V306B
Anglický název: Art Education Didactics II: Art and School
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0V207B
Prerekvizity : OPMN0V303B
Je prerekvizitou pro: OPMN0V310B, OPMN0V309B
Je záměnnost pro: OKMN0V229B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Předmět Didaktika Vv 2: umění a škola se zabývá otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Na kulturu a umění nahlíží sémioticky jako na spleť proměnlivých významů symbolického řádu, na artefakt jako na příležitost k jeho hledání. Staví na znalostech studentů z teorie a historie umění. Vede k jejich hlubší reflexi s cílem integrovat je s didaktikou výtvarné výchovy. Seznamuje studenty s metodami galerijní a muzejní pedagogiky, možnostmi spolupráce školy a muzea, galerie a jejich dopadem na rozvoj obecných i kulturních kompetencí žáků. Usiluje o systematické a kritické myšlení v souvislostech, rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí studentů. Směřuje ke schopnosti uplatňovat vlastní percepci a znalosti z teorie a dějin umění v přípravě i realizaci výtvarných činností.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

Samostudium literatury (za semestr)     5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)    2 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   8 hodin

Plnění předmětu            

Příprava na klasifikovaný zápočet, včetně návštěvy muzeí a galerií    10 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017.

 FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK,

2012. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM, 2013.

JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum, 2013.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014.

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.

Doporučená literatura:

DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum.

ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005.

ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007.

FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU, 2010.

MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart, 2010.

NOVOTNÁ, M. Kontext a práce s ním ve Vv. In: Výtvarná výchova, 2/2013.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

1. Umění ve Vv. Interpretace uměleckého díla, obsah a význam.

2. Metody muzejní a galerijní edukace.

3. Obsah a význam díla a jeho transformace do výtvarného úkolu. Plánování výuky.

4. Vizuální kultura v díle J. Bergera.

5. Muzejní a galerijní edukace. Příklady programů, dílen aj. NG v Praze, Galerie Rudolfinum, DOX

6. Tvořivost v receptivních činnostech ve VV

7. Prezentace navržených hodin, společná diskuse.

8.-12. Semináře probíhají průběžně formou návštěv galerií, účasti či reflexe vzdělávacích programů v muzejních

institucích, příp. v učebně analýzou díla. (Dle aktuálních časových možností kurzu a spolupracujících institucí)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

klasifikovaný zápočet udělen na základě průběžného plnění úkolů (portfolio)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK