PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV I: kontexty VV - OPMN0V303B
Anglický název: Art Education Didactics I: contexts of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0V207B
Je prerekvizitou pro: OPMN0V306B
Je záměnnost pro: OKMN0V226B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (27.02.2024)
Předmět Didaktika Vv 1: kontexty Vv je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu. Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, filozofie a estetiky. Vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty. Studuje specifika dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Zabývá se otázkami ontogeneze a filogeneze. U dětského výtvarného projevu sleduje jeho stádia, charakteristické rysy, a typologické inklinace . Seznamuje studenty s obecným přínosem Vv . Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení. Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Prezenční výuka: 24 hodin     

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)  12 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Povinná literatura:

Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN1210-3691 (článek)

Novotná, M., Kuříková, M. Modely kreativity a jejich význam ve vzdělávání. Výtvarná výchova 3–4, (61) 2021. ISSN 1210-3691. s. 6–23.

Novotná, M. Cultural Awarness and Expression – Uvědomit si vlastní kulturu a umět se vyjádřit. Výtvarná výchova (v tisku).

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. (elektronický text)

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.

 

Doporučená literatura:

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU, 2017.

European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, (2016). Cultural awareness and expression handbook : open method of coordination (OMC) working group of EU Member States’ experts on ‘cultural awareness and expression, Publications Office.

https://data.europa.eu/doi/10.2766/940338

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999.

KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický vývoj dítěte od 1. do

5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.

STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU, 2015.

ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné

vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP, 2016.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press, 2015.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (27.02.2024)

1. Předmět výtvarná výchova, vývoj jejích motivů; Cíle, obsah a učivo Vv.

2. Předmět výtvarná výchova, vývoj jejích motivů; Tvořivost, intuitivnost a individualita

3. Předmět výtvarná výchova, vývoj jejích motivů, učivo VV, vizuální gramotnost a kulturní kompetence.

4. Předmět výtvarná výchova, vývoj jejích motivů ; vztah umění a přírody; RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo VV.

5. Podoby výtvarné edukace s ohledem na činnosti výtvarné výchovy  a typologické inklinace

6. Galerijní a muzejní edukace

7. Výtvarná výchova a motiv inkluze


8. Vnímání a interpretace ve výtvarné výchově, stereotyp, vývoj výtvarného projevu, motiv filogeneze a ontogeneze

9. Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza.

10. Východiska Vv a její historie.

11. Reflexe kurzu.


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (27.02.2024)

Zápočet bude udělen na základě průběžného plnění úkolů a jejich prezentace v semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK