PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná kultura a výchova - OPMN0V111A
Anglický název: Art, Culture and Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 116 / 117 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPMN0V302B
Je záměnnost pro: OKMN0V111A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Abeceda poučeného diváka: navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny. Společný svět - současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme společně s našimi dětmi. Co nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura, vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově. Svět každodenní vizuality: hračky, hry, móda, filmy, ilustrace, vizuální vyprávění, design. Kýč a jeho role v kultuře a společnosti. Vztahy a souvislosti umění a výtvarného projevu dítěte – témata, prvky vizuálního jazyka (linie, tvar, barva, prostor) a jejich využití.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Samostudium literatury, obrazových zdrojů včetně návštěvy výstav - 40 hodin

Příparav a realizace dílčích seminární prací - 25 hodin

Aktivní účast na přednáškách a seminářích 10 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Povinná literatura:

 

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017.

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014.

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna, 1997.

 

Doporučená literatura:

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

GOMBRICH, E. Umění a iluze. Praha, Odeon.

KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000.

MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

THULLEROVÁ, G. Jak je poznáme? Umění a kýč. Praha: Knižní klub, 2007.

TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015.

WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995.

ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). Praha: Triton, 2001.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Přednášky obsahují tato témata:

1. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Subjektivní a intersubjektivní faktory komunikace s uměleckým dílem.

Příčiny komunikačních problémů při percepci a interpretaci moderního a současného umění.

2. Umělecké dílo jako znakový systém. Gramatika, morfologie a tektonika uměleckého díla.

3. Vztah umění ke skutečnosti, dobová podmíněnost jako hlavní příčina proměn. Umělecké dílo jako zpověď umělce a

výpověď doby.

4. Vizuální gramotnost a její kultivace. Každodenní vizualita současné společnosti a její nároky na poučeného účastníka

komunikace.

5. Odborná terminologie jako nezbytný prostředek verbální interpretace.

6. Principy a metody galerijní a muzejní edukace.

Semináře se soustředí na tyto tematické okruhy:

1. Interpretace vybraných uměleckých děl, porovnávání subjektivních pojetí. Didaktická transformace zkušeností do

výtvarného úkolu pro žáky ZŠ.

2. Stereotypy ve vnímání a uměleckých forem, společenské, kulturní a individuální příčiny jejich odmítání. Zpracování

odmítaného díla ve výtvarném úkolu pro žáky ZŠ.

3. Proměny forem výtvarného umění – praktické cvičení, vlastní tvorba. Didaktická transformace vlastního výtvarného uvažování.

4. Kýč a jeho funkce v současné vizuální kultuře.

5. Společná návštěva výstavy či expozice, studium doprovodných vzdělávacích materiálů, jejich analýza a pokus o vytvoření vlastních úkolů pro žáky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Předmět bude zakončen a hodnocen na základě aktivní účast v seminářích, odevzdání průběžně zadávaných prací (které budou splňovat nároky na kvalifikační práce). Hodnocena bude invenčnost zpracování, jazyková přesnost, použití odpovídající oborové terminologie, korektní uvádění zdrojů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK