PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Řešení výukových situací - OPMN0N176A
Anglický název: Solving Educational Situations
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 80 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.09.2023)
Kurz realizovaný v blocích je orientovaný prakticky. Připravuje studenty na souvislou praxi, která vyžaduje integraci a aplikaci všech dosavadních poznatků a dovedností oborově didaktických do komplexní pedagogické situace v kontextu dlouhodobější souvislé práce učitele se žáky jedné třídy. V rámci kurzu student prohlubuje dovednosti analyzovat výukové situace z různých úhlů pohledu, zvažovat příčiny a důsledky, výhody a nevýhody jednotlivých alternativ řešení, se kterými se typicky během praxe mohou setkat. Jako nástroje jsou využívány metody skupinové reflexe, analýza videozáznamů pedagogických situací aj. Během praxe jim umožňuje klíčové problémové situace a dilemata evidovat, po skončení praxe sdílet ve skupině studentů a získat motivaci pro hledání efektivních zdrojů řešení před závěrečnou souvislou praxí. Témata seminářů vyplývají z obsahů problémových situací, které si studenti zvolí k hlubšímu prozkoumávání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (25.09.2023)

 Připravit studenty na vlastní praxi, která vyžaduje integraci a aplikaci všech dosavadních poznatků.

Vybavit studenty dovedností  zvládat a řešit situace v pedagogické praxi.

Seznámit se s možnostmi  a technikami vzájemné kolegiální podpory

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.09.2023)

Studijní zátěž celkem 25 hodin:

3x 3 vyučovací hodiny (9 hodin)

Plnění úkolů v moodle 10 hodin

Studium literatury a evidence problematických situací 4 hodiny

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Povinná literatura:

KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5.

 

Doporučená literatura:

SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Muni PRESS, 2017.

PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/

http://kppg.pedf.cuni.cz/files/users/2/tiny_browser_files/files/klsk_reflexe_ke_kurzu_red.pdf

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.09.2023)

metody skupinové reflexe

analýza  pedagogických situací z praxe studentů

analýza videozáznamů pedagogických situací aj

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.09.2023)

Příklady témat:

1. Respektující zvládání rušivého chování žáků.

2.  Budování dobrých vztahů a prevence  rušivého chování ve třídě

3. Hledání rovnováhy mezi potřebami skupiny a jednotlivých žáků.
4. Hledání optimálního vztahu se žáky.
5. Zvládání pocitů neúspěchu a překonávání překážek.

6. Aktuální situace evidované studenty.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (25.09.2023)

aktivní účast na seminářích

zpracování problematické situace z vlastní praxe dle pokynů vyučující

plnění úkolů v moodle

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2023)

Kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5761 (heslo: situace)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK