PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Učitelské praktikum I - OPMN0N123A
Anglický název: Teaching Practice I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 86 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Bačová, Ph.D.
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Mgr. Miriam Hejzlarová
Mgr. Marie Höschlová
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Mgr. Markéta Sochovská
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Prerekvizity : OPMN0N113A, OPMN0N114A
Je prerekvizitou pro: OPMN0N133A
Je záměnnost pro: OKMN0N123A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2023)
Cílem této pedagogické praxe je vést studenty k poznání různých typů škol a vzdělávacích zařízení a různých pojetí vyučování a alternativních a inovativních vzdělávacích programů v praxi, s důrazem na 1. stupeň ZŠ. Je rozvíjena dovednost studentů pozorovat výuku a vyhodnocovat její kvalitu s oporou o vybraná kritéria a pozorovací archy. Studenti jsou vedeni k přemýšlení o pojetí výuky a výukových strategiích škol a učitelů v souvislosti s věkovými a individuálními potřebami žáků. Studenti se učí systematicky reflektovat své praktické zkušenosti s oporou o základní didaktické kategorie a témata. Zakládají si své pedagogické portfolio a učí se vybírat důležité materiály pro svůj profesní rozvoj. Učitelské praktikum I. zahrnuje náslechy na různých typech škol a vzdělávacích zařízení, s důrazem na pozorování výuky na 1. stupni základní školy. Součástí náslechů jsou diskuse s vedením škol a vyučujícími a reflexe zkušenosti z náslechů v návaznosti na témata Didaktiky 1. stupně ZŠ I.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2023)

Cílem této pedagogické praxe je vést studenty k poznání různých typů škol a různých pojetí výuky na 1. stupni ZŠ.

Je rozvíjena dovednost studentů pozorovat výuku a vyhodnocovat její kvalitu s oporou o vybraná kritéria a pozorovací archy.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2023)
Studijní zátěž: Počet hodin náslechů na školách 48, počet hodin na zpracování reflektivního portfolia a deníku: 30, počet hodin – studium odborné literatury a analýza webových stránek navštívených škol: 30, počet hodin – plnění úkolů zadaných vyučujícími 12.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2023)

Povinná literatura:

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7.

SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2016. 

Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.

 

Doporučená literatura:

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006. ISBN 80-901873-7-4.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.

TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2023)

Přímé pozorování ve školách.

Individuální a skupinová reflexe.

Diskuse s učiteli a vedením škol.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2023)

Návštěvy různých typů škol a vzdělávacích zařízení s důrazem na 1. stupeň základní školy. Diskuse s vedením škol a vyučujícími.

Pozorování výuky na různých typech škol v návaznosti na základní didaktické kategorie v kontextu společného vzdělávání: např. znaky kvalitní základní školy, inkluzivní škola a společné vzdělávání, bezpečné a podnětné klima pro učení, kurikulum primární školy, strategie a metody aktivního učení žáků, individualizace ve výuce, hodnocení učení, pro učení a jako součást učení, výchova k hodnotám, spolupráce školy a rodiny a další.

Reflexe praktické zkušenosti s oporou o základní didaktické kategorie a témata s s využitím pozorovacích archů a studentského pedagogického portfolia.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2023)
  • Účast na náslechové praxi v základních školách (max. 2 omluvené absence)
    Aktivní participace v diskusích a ve skupinové práci 
  • Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři a jejich odevzdávání v moodle
  • Zpracování portfoliového úkolu: výuková komunikace
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2023)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13832

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK