PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální výchova I - OPMN0N103A
Anglický název: Personality and Social Education I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 114 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: MgA. Alžběta Ferklová
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPMN0N114A
Je záměnnost pro: OKMN0N103A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (23.09.2020)
Předmět je zaměřen na tři základní oblasti rozvoje studenta- budoucího učitele -osobnostní, sociální a morální rozvoj. Jeho hlavním cílem je pomoci adaptovat se na novou roli, v nové sociální skupině, prohloubit úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe. Tematicky je předmět paralelou k pojetí obsahu průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova v Rámcovém vzdělávacím programu. Předmět je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině. Využívá především metod psychosociálního výcviku, metody RWCT, dramatické výchovy, psychoterapie a metodu analýzy situací. Rozložení studijní zátěže: přímá výuka- 24 hodin zpracování drobných úkolů jako příprava na výuku a vedení portfolia- 12 hodin samostudium literatury a doporučených zdrojů- celkem 14 hodin V případě přechodu na distanční výuku bude výuka realizována formou úkolů v moodle a/nebo online v rozvrhovaných časech na platformě Zoom: odkaz pro paralelní skupiny dr. Krčmářové -https://cesnet.zoom.us/j/91007569495?pwd=TlJIN0Z6MVJ4N3ZaaCtQdThFRjVMZz09
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)
Student/ka prohloubí své sebepoznání, dovednost vědomé reflexe a sebereflexe, dovednost komunikovat s respektem k sobě i druhým. Získá příležitost v nové situaci navázat vzájemně podporující vztahy se členy skupiny a definovat si své osobní cíle. 
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (02.10.2023)

Studijní zátěž:

1) přímá výuka- 24hodin

2) příprava na semináře a zpracování vlastních reflexí - 12 hodin

3) samostudium literatury a dalších zdrojů- 14 hodin 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)

Povinná literatura:

BAHBOUH, Radvan a Jaroslava BIČOVSKÁ. Pohádka o ztracené krajině: psychologie sebekoučování. VI. vydání. Praha: Qed Group a.s, 2018, 115 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-88099-19-2.

NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2020, 367 stran : ilustrace ; 24 cm. ISBN 978-80-87917-50-3.

KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9.

KUNEŠ, David. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009, 151 stran : ilustrace ; 20 cm. ISBN 978-80-7367-541-7.

MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.

 

Doporučená literatura:

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9.

BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.

ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010. ISBN: 978-80-72522-87-3-

ROSENBERG, Marshall B. a Hana ANTONÍNOVÁ. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3.

SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020, 244 stran : ilustrace. ISBN 978-80-262-1668-1.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (04.09.2019)

metody psychosociálního výcviku, zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy, RWCT, analýzy situací, videotréninku, psychoterapie, managementu v oblasti soft skills

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (10.09.2021)

1.       Poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině; rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odlišnostech; chyby při poznávání lidí, předsudky.

2.       Schopnosti poznávání a zapamatování- smyslového vnímání, pozornosti a soustředění;  dovednosti pro učení a studium.

3.       Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); vyrovnané sebepojetí.

4.       Sebeorganizace - organizace a plánování vlastního času, stanovování osobních cílů.

5.       Psychohygiena – pozitivní myšlení, stres, mindfulness, sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; relaxace, hledání pomoci při potížích.

6.       Kreativita - rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak), tvořivost v mezilidských vztazích.

7.       Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; empatie a pohled na svět očima druhého, vztahy ve skupině- skupinová dynamika, pravidla.

8.       Komunikace – překážky v komunikaci, dovednosti respektující a asertivní komunikace, neverbální komunikace, komunikace v obtížných situacích- obrana proti agresi a manipulaci, řešení konfliktů a vyjednávání.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)

1) aktivní účast na výuce s tolerancí jedné absence

2) plnění drobných úkolů v termínu v rámci přípravy na seminář a vedení portfolia.

3) dodržování společně dohodnutých pravidel skupiny

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK