|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. (28.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. (28.09.2021)
Cílem kurzu je porozumět vývojovým tendencím pedagogického myšlení ve starší historii výchovy do konce 19. století se zvláštním důrazem na domácí tradici, zvláště J. A. Komenského. Kurz má rovněž umožnit posluchačům hlubší identifikaci se studovaným oborem. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (06.09.2022)
Stuijní zátěž: 50 pracovních hodin (2 kredity) - kontaktní výuka: 1/0, 12 hodin - příprava na test: 10 hodin - domácí studium, příprava na setkání, studium literatury a pramenů: 28 hodin
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (29.09.2019)
Povinná literatura: KOMENSKÝ, Jan Amos. Velká didaktika. In Vybrané spisy Jana Amose Komenského, sv. I. Praha: SPN, 1958, s. 41–282. KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4. UHLÍŘOVÁ, Jana. Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-107-9. VÁŇOVÁ, Růžena a kol. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 80-86039-29-3. Doporučená literatura: VOMÁČKA, Jiří. Proměny školního vzdělávání v našich dějinách. Ústí nad Labem: UJEP, 1993. CACH, Josef a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách, díl. II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 1991. ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. Praha: Academia, 1987. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (25.03.2024)
Metody: přednášková forma, diskuse nad zadanými problémy, studium pramenů a literatury. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (29.09.2019)
1-2. Úvod (pojmy a metodologie dějin pedagogiky), přehled vývoje cílů výchovy, strukturace a jejich promítnutí do proměny obsahu výchovy a vzdělání. 3-4. Středověké univerzity jako centra vzdělanosti (UK). Vliv náboženských rozporů v Čechách, česká reformace a její vliv na základy lidového vzdělání. 5-6. J. A. Komenský I – myslitel novodobé pedagogiky (pojetí člověka, dítěte a dětství, školy, učitelství, pojetí obecné školy). 7-8. J. A. Komenský II – náprava lidské společnosti sub speciae educationis (přirozenost v lidském vývoji, ve výchově a vzdělávání, didaktické zásady, nenásilí, irenismus). 9-10. Naturalismus 18. st. – Osvobození dítěte J. J. Rousseaua (následovníci – J. J. Pestalozzi). 11-12. J. F. Herbart – pedagogika ovlivněná filozofií a psychologií, obrat k formalismu – herbartismus. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (06.09.2022)
Písemný test v rozsahu tematiky ZS. Úspěšnost pro získání zápočtu je 70 %. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (06.09.2022)
Studijní opory jsou k dispozici v Moodle na linku: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5740. Klíč k zápisu do kurzu obdrží studenti na prvním setkání. |