PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie literatury - OPMN0L128A
Anglický název: Theory of Literature
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 95 / 93 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc.
Je prerekvizitou pro: OEMLL2109Z, OPMN0L137A
Je záměnnost pro: OKMN0L128A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)
Přednáška vytváří elementární teoretické a terminologické předpoklady (1) pro porozumění krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále a (2) pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Snaží se odbourat přežívající středoškolské stereotypy a objevovat literaturu jako stimulativní prostor fantazie a myšlení. Stěžejními tématy jsou estetická zkušenost, funkce literatury, autor a čtenář, výstavba literárního díla, obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry. Těžiště semináře je v kultivaci čtenářství a v inspirativní analýze literárního textu se zřetelem k objektu a způsobu ztvárnění i možnostem využití v rámci literární výchovy. Výuka je vedena konstruktivisticky, studenti jsou aktivně zapojeni - všichni se učí přiblížit svůj estetický zážitek, vnímat a ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), pochopit smysl sdělení, formulovat vhodným způsobem otázky, vystihnout celkový ráz literárního díla.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)

Celková studijní zátěž studenta: 86 hodin

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1 hodina (celkem 6 hodin za semestr)

20 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 1 hodina (celkem 6 hodin za semestr)

25 minut

Samostudium literatury (za semestr): 18  hodin

6 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 14 hodin

5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 8 hodin

Příprava na zkoušku: 10 hodin

8 hodin

Rozsah přímé výuky: 12 hodin přednáška, 12 hodin cvičení, celkem 24 hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)

-      Peterka J., Teorie literatury pro učitele, Mercury Music & Entertainment, 2007

·       Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995

·       Lederbuchová L., Didaktická interpretace literárního textu, ZČU Plzeň 1995,1997

·       Foster, Thomas C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8.     

·       Brukner J./Filip J., Poetický slovník, MF 1997

·       Beránková E./Lederbuchová L., Trocha literární teorie. Pro 6.-9. ročník ZŠ, Fortuna 1999

·       Karpatský D., Malý labyrint literatury, Albatros 1997

·       Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, Jihoč. univerzita Čes- Budějovice 1992

-      Segi Lukavská, J. (ed.), Dítěti vstříc / Teorie literatury pro děti a mládež, Host 2018

-      Wolfová, M., Čtenáři, vrať se: mozek a čtení v digitálním světě, Host 2020

-      Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4959-7.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)

Přednášky:

1. Estetická zkušenost, funkce literatury

2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář, ocenění za dětskou literaturu

3. Literární druhy a žánry se zaměřením na specifika literatury pro děti

4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce)

5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš)

6. Kompozice, příběh (vyprávění)

7. Literární fikce (perspektiva)

8. Téma a motiv, intertextovost

9. Postava, Prostor

10. Interpretace a smysl; hodnocení a hodnota

Semináře:

1. Literatura umělecká vs. populární - tvorba Jiřího Dvořáka (Baobab), oceňované knihy, hledání kvality

2. Charakteristika a interpretace ukázky prozaického textu - V. Matocha, P. Čech, F. Nilsson

3. Interpretace poezie - F. Hrubín, J. Skácel, D. Fischerová

4. Princip obraznosti (V. Nezval, J. Deml, R. Malý, P. Nikl)

5. Titul, intertextovost, funkce literatury - P. Borkovec, D. Mrázková

6. Hodnocení a hodnota, smysl a interpretace - Komplexní charakteristika literárního díla

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)

Bude-li to možné, zkouška proběhne formou písemného testu.

Obsahem zkoušky je Teorie literatury pro učitele (J. Peterka) a učivo/texty, probírané na seminářích (viz sylabus).

Počet možností absolvování zkoušky: 3.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK