PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ II - OPMN0F252B
Anglický název: Didactics of French language II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNF4F012A
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0F202B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (24.09.2022)
V návaznosti na předmět Didaktika I se předmět Didaktika II zaměří na konkretizaci teoretických poznatků směrem k otázce cílů výuky a k rozvoji jazykových prostředků. Kurz vychází z konkrétních situací, na jejichž základě u studentů rozvíjí schopnost zobecňování a hledání různých přístupů a řešení. Studenti se věnují i otázce plánování a strategií a stylů ve výuce a procesu učení.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (24.09.2022)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 15 minut (3h/semestr)
Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin (četba základní teoretické literatury ve vztahu k základním konceptům kurzu)
Práce se studijními materiály (za semestr): 5 hodin (analýza výukových situací a dokumentů)
Plnění průběžných úkolů a seminární práce (za semestr): 6 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (24.09.2022)

 

Povinná studijní literatura:

TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris : CLE International, 2006. ISBN 2-09-033068-6 (br.)

VANTHIER, H. : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris : CLE International, 2009. ISBN 978-2-09-035348-8

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E.  Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris : CLE International, 2008. ISBN 978-2-09-035379-2 (br.)

 

Doporučená studijní literatura:

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble : PUG, 2005. ISBN 2-7061-1301-4 (br.)

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001. ISBN 227805075-3

COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris : Hachette FLE, 2014. ISBN 2-01-155214-1 (br.)

Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 6-10 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Mon premier Portfolio européen de langues. Paris : CIEP/ENS/Didier, 2010. ISBN 9782278064236

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013.

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris : CLE International.

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (24.09.2022)

1.-2. týden – Výukové strategie a osvojování cizího jazyka, styly výuky cizího jazyka. Videoanalýza hodin.

3.-4. týden – Organizace výuky, plánování, progrese v jazykovém vyučování. Alternativní metody výuky cizího jazyka.

5.-6. týden – Rozvoj slovní zásoby ve vztahu k řečovým dovednostem.

7.-8. týden – Rozvoj výslovnosti ve vztahu k řečovým dovednostem.

9.-10. týden – Rozvoj pregramatického uvědomění a psaní ve výuce cizího jazyka.

11.-12. týden – Hra jako nástroj učení, příklady aktuální produkce ve vztahu k jazykovým prostředkům.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (24.09.2022)

Aktivní účast na seminářích, max. 3 absence. 

Zpracování výukové jednotky na základě teoretické části kurzu (součástí je analýzy vztahu teorie k praxi). Kolokvium nad zpracovanou aktivitou. 

Max. 1 opravný pokus.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK