PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Přehled dějin a kultury Francie I - OPMN0F249B
Anglický název: Overview of the history and culture of France I
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Prerekvizity : OPMN0F202B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)
Kurz se zaměří na tři významové osy: Tou první je celkový pohled na dějiny Francie: významná období a hlavní události, které se k nim vztahují, významné osobnosti, které se zásadně podílely na dějinách země, hlavní linie sociologického, ekonomického a politického vývoje. Druhá osa umožní studentům orientovat se v dějinách francouzského umění, představí významné umělecké směry, hlavní umělce a jejich velká díla a zároveň podá návod, jak číst monumentální architektonická, malířská a sochařská díla. Obsahem třetí osy bude orientace v základní bibliografii a návodné didaktické postupy umožňující mluvit o těchto tématech s dětmi na 1. stupni ZŠ. V první části kurzu budou probrány dějiny Francie od Galie a galorománské civilizace po období klasicismu (17. století).
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

Příprava na seminář: rozšiřující rešerše v oblasti kulturních jevů z přednášky - el. či tištěné zdroje, Youtube (1 hodina/týden)

Práce se studijními materiály: studium doplňkové literatury ze seznamu, komparace s obsahem přednášek (rozsah práce 30 minut/týdně).

 

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

DUBY, G. Dějiny Francie od počátků do současnosti. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-7184-514-0

BEAUSSANT, P. Král Slunce také vstává. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2012.
BIVILLE, J. , DEMONGIN, C. THIBON,H. Histoire des arts Cycle 2, Livre de l'élève.  Paris: Nathan, 2011. ISBN : 9782091224558.

LE CALLENNEC, S. , FRANÇOIS, E.;  Histoire des arts cycle 3 Manuel de l'élève , Paris: Hatier, Collection Magellan, 2013. ISBN : 978-2-218-95752-9.

R. LE BOURGEOIS, Le Moyen Age Cycle 3, Livre de l'élève. Paris: Nathan, 2008. ISBN : 9782091220017

NEMO, J. , DE MONNERON, P., ROCHUT,J.-N.,  WILSON, N.,  ETIENNE,E.,   JÉGOU, C., Manuel d’histoire des arts Cycle 3. Paris :  Librairie des écoles,2011. ISBN : 978-2-916788-02-9 .

Multimédia:

LE CALLENNEC, S., Les docs Magellan Histoire Cycle 3, L'Antiquité - CD Rom. Paris : Hatier, 2010, ISBN : 978-2-218-94359-1. 

SZWARC, E., FRANÇOIS, E., LE CALLENNEC, S., Les docs Magellan Histoire Cycle 3, Le Moyen-Age 1.La naissance de la France - CD Rom

Portail institutionnel du ministère de la culture: www.Culture.gouv.fr

Portail institutionnel de l’éducation nationale: http://eduscol.education.fr/

Site L’histoire par l’image: www.histoire-image.org

Site du musée du Louvre: www.louvre.fr
Site jeune public de la BNF: http://enfants.bnf.fr

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

Témata

1) Tváří v tvář Clio: obecné problémy a otázky, přístupy nebo „dějiny dějin“

2) Dlouhý nebo krátký středověk? Orientační body a výrazné rysy doby (vazalství, rytířství, křížové výpravy, nevolnictví, teocentrismus a teokracie atd.)

3) Francie ve středověku; kurtoazie; mystika; katedrály; románský sloh a gotika. Středověky

4)Renesance: zlom nebo kontinuita? Pojem změny paradigmatu/epistemologické revoluce

5) Raná modernita prostřednictvím své epistémy; napětí mezi klasicismem, manýrismem a barokem

6) Osvícenci a jejich projekt emancipace; preromantické probuzení a posunyna přelomu 18. a 19. století

7) Věk moderních národů a buržoazní revoluce; průmysl, věda a proměna vztahu mezi umělcem a společností

8) Na soumraku 19. století a na úsvitu 20. století: mezi pocitem dekadence a optimismem Belle Époque

9) Kataklyzma let 1914–1918 a jeho důsledky; meziválečné fáze

10) Druhá světová válka; poválečné období s jeho fenomény: konzumní společnost, pozdní kapitalismus; akcelerace technologické a kulturní evoluce; dekolonizace; nástup postmoderny…

11) …a současnost. Masová kultura a kultura elit – propast nebo vyrovnávání? Éra „post-“. Pokus o syntézu, otázky, polemiky, perspektivy

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

Účast na přednáškách (max. 3 absence s doplněním úkolů)

Plnění průběžných úkolů.

Kolokvium na základě zpracovaných průběžných úkolů/sem práce.

Max. jeden opravný pokus.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK