PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Čeština jako jazyk druhý - OPMN0C173A
Anglický název: Czech as a Second Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 80 / 80 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Mgr. Lucie Strejčková, DiS.
Prerekvizity : OPMN0C166A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (13.09.2023)
Předmět představuje základní kurs didaktiky češtiny jako jazyka druhého. Cílem je vybavit budoucího učitele češtiny teoretickými základy a vstupními dovednostmi pro práci s žákem s odlišným mateřským jazykem v české škole.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (13.09.2023)

Celková studijní zátěž: 100 hodin, kredity: 2, zakončení předmětu: zápočet

(z toho přímá výuka: 12 hodin za semestr, reflexe:12 hod. za semestr, příprava na výuku: 20 hod. za semestr, samostudium 30 hod. za semestr; práce se stud. materiálem 12 hod. za semestr; plnění úkolů ze seminářů: 12 hod. za semestr; příprava na průběžné písemné kontroly: 2 hod. za semestr)

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (13.09.2023)

CVEJNOVÁ, Jitka et al. Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Praha: NÚV, 2014. Dostupné z: http://trvaly-pobyt.cestina-pro-cizince.cz/. ISBN: 978-80-7481-076-3.

HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 137 s. ISBN 978-80-7290-809-7.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky[online]. Dostupné z.

ŠINDELÁŘOVÁ, JAROMÍRA, ŠKODOVÁ, Svatava. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 807414559x. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii)

ŠKODOVÁ, Svatava. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012, 141 s. ISBN 978-80-7372-847-2.

Doporučená:

RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1.

HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015, 128 s., ISBN 978-80-7290-849-3.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (13.09.2023)

1.       Didaktika češtiny jako jazyka druhého a cizího jako vědní disciplína. Legislativa spojená s pobytem a vzděláváním cizinců v ČR, školské dokumenty.

2.       Jazyková typologie, základní charakteristika češtiny, bilingvismus.

3.       Společný evropský referenční rámec pro jazyky, popisy češtiny.

4.       Jazyk cizí a jazyk druhý – shody a rozdíly v jejich funkci a zprostředkování.

5.       Metody jazykového vyučování, specifikum cvičení a jeho zadání pro žáka cizince.

6.       Nejčastější chyby v češtině u cizinců v závislosti na jejich mateřském jazyce.

7.       Didaktické řešení obsahu učiva češtiny pro žáky s odlišným mateřským jazykem. Gramatika češtiny pro cizince.

8.       Učebnice a učební materiály pro výuku češtiny pro cizince.

9.       Řečové dovednosti žáků s odlišným mateřským jazykem, komunikační úspěšnost a jazyková správnost.

10.   Zprostředkování českého společenského a kulturního kontextu žákům.

11.   Metody a formy práce v hodinách češtiny v jazykově nehomogenní třídě.

Diagnostika jazykových pokroků žáků a hodnocení jejich vzdělávacích výsledků.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (22.10.2023)

Pro zakončení předmětu je rozhodující, jaké podmínky pro práci v semináři stanoví vyučující (zpravidla při úvodním semináři v semestru). Pokud studenti splní všechny podmínky pro práci v semináři, může vyučující rozhodnout, že splnili i podmínky pro zakončení předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK