PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kulturní studia ve výuce AJ: rozvoj interkulturní komunikační kompetence - OPMN0A225B
Anglický název: Cultural studies in teaching English language
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 18 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0A216B, OPMN0A220B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
Tento studijní předmět je zaměřen na rozvoj a didaktizaci interkulturní komunikační kompetence (IKK) budoucích učitelů anglického jazyka. Rozvíjí jednotlivé dimenze IKK studentů, a to dimenzi povědomí, postojů, dovedností, znalostí i cizojazyčné komunikační kompetence, a to se specifickou pozorností vůči kulturám anglicky mluvících zemí.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)

Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem interkulturní komunikační kompetence (IKK) ve vzdělávacím kontextu, především v kontextu výuky anglického jazyka. Cílem předmětu je i rozvoj IKK studentů tak, aby pomohli přispět k tvoření multikulturní společnosti otevřené diverzitě. 

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.03.2024)
přímá výuka (15 hodin), příprava na mikroteaching (15 hodin), příprava na reflektivní rozhovor  a samostudium (15 hodin), průběžná příprava na hodiny, především četba (15 hodiny)
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)

Povinná literatura:

Kostková, K. (2012). Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita.

Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.

Doporučená literatura:

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.

Byram, M. (2000). Assessing intercultural competence in language teaching. Sprogforum 6(18), 8–13.

Byram, M.; Nichols, A.; Stevens, D. (Eds.). (2001). Developing intercultural competence in practice. Great Britain: Multilingual Matters Ltd, 2001.

Deardorff. D. K. (Ed.). (2009). The SAGE handbook of intecultural competence. USA: Sage Publications.

Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV Praha, 2001.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)

Sylabus:

Seznámení se s konceptem Interkulturní komunikační kompetence a Interkulturní výchovy a vzdělávaní, role IKK ve vzdělávacím procesu, terminologie
Role IVV/IKK v kontextu výuky anglického jazyka
Složky/dimenze IKK
Rozvoj IKK a hodnocení rozvoje IKK
Zastoupení IKK v učebnicích anglického jazyka

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)

Aktivní účast na seminářích (1 absence - 80% docházky)

Microteaching (prezentace) aktivity

Sebereflexe (písemné sebehodnocení 1-2 strany)

Závěrečný reflektivní rozhovor

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK