PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika AJ IV - OPMN0A218B
Anglický název: ELT methodology IV
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0A215B
Je prerekvizitou pro: OPMN0A220B, OPMN0A219B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)
Studijní předmět je věnován přístupům a metodám ve výuce anglického jazyka. Na základě psychologických a lingvistických východisek jsou studenti seznámeni s historickým vývojem v této oblasti, a to včetně proměny procesů a cílů cizojazyčné výuky. Studenti se podrobně seznámí s přístupy a metodami, které jsou relevantní pro výuku anglického jazyka zejména na prvním stupni základní školy. Prostřednictvím praktických ukázek a jejich reflexí s oporou o teorii budeme hledat odpovědi na otázky, jaký přínos mají všechny tyto metody a přístupy pro naši současnou praxi a za jakým účelem je vhodné kterou metodu aplikovat. Cílem předmětu je tudíž seznámit studenty v historickém průřezu s teoriemi, přístupy a metodami, které významně ovlivnily paradigmata didaktiky cizích jazyků a tyto poznatky integrovat do již osvojených poznatků z oblasti didaktiky cizích jazyků, tj. výuky řečových dovedností a složek jazykového systému.
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (02.02.2023)
přímá výuka (24 hodin), samostudium literatury (24 hodin), práce se studijními materiály (12 hodin), plnění průběžných úkolů (12 hodin), příprava na zkoušku a zkouška (18)
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)

Základní:

Richards, J. C. and Rogers, T. S.: Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. (vybrané kapitoly)

Rozšiřující:

ASHER, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.

KRASHEN, S.; TERRELL, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.

Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: macro-strategies for language teaching. New Haven: Yale University Press. ISBN: 0-300-09573-2.

KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (vybrané kapitoly)

Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.

LARSEN-FREEMAN, D.; ANDERSON, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP, 2011.

SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.

HOWATT, A. P. R., WIDDOWSON, H. G.: History of English Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 2004.   

Van den Branden, K. (2006). Task-based language education: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 13 978-0-521-68952-6.

Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: a social constructivist approach. New York: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-49880-7.

WILLIS, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)

1. Docházka (ne více než dvě zameškané hodiny), aktivní účast

2. Navržené a během pedagogické praxe pilotované aktivity (GTM-DM-ALM-TPR) + jejich případné "hodnocení"/AAA

3. Povinná četba:

- Seznam relevantních klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/přístupy.

- Vytvoření pozorovacího archu pro každou metodu/přístup na základě povinné četby.

4. Microteaching (15 min, individuálně NEBO ve dvojicích): a

- ukázka toho, jak vypadá jedna z metod/přístupů v praxi (to nejlepší z metody, její inspirace), zaměřená na žáky mladšího školního věku (komunikační kompetence A1-A2)

- Zašlete mi svou přípravu na MT dva dny před výukou e-mailem.

Váš micro-teaching bude demonstrovat zvolenou metodu. Výborná prezentace zahrnuje správné používání angličtiny, splňuje zásady a používá techniky, které jsou pro danou metodu/přístup typické, a je originální.

5. Portfolio, vlastní eklektický přístup/metoda, časová osa (komentovaná)

Vaše portfolio bude obsahovat:

- vaši přípravu na micro-teaching (plán hodiny, materiály)

- vaši sebereflexi micro-teaching-u založenou na teorii, praktických zkušenostech a zpětné vazbě, kterou jste získali z pozorovacích listů vašich kolegů.

- vaše aktivity pilotované během pedagogické praxe + jejich hodnocení/reflexi (AAA)

+

- seznam klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/postupy

- vyplněné pozorovací archy pro každou metodu/přístup

Každý pozorovací arch odráží teorii studované metody/přístupu. Žádné důležité rysy nejsou vynechány. Pozorovací arch by vám měl pomoci porozumět v seminářích žitým zkušenostem, propojit každou část prezentace vašeho kolegy s teorií a správnou terminologií.

Při tvorbě pozorovacího archu se uplatňují nejméně tři různé způsoby zpracování.

+

- Vlastní eklektický přístup

- Originální časová osa zachycující vývoj východisek, metod/přístupů a cílů ELT (komentovaná).

Po kompletním splnění výše uvedených úkolů bude následovat závěrečný ústní pohovor:

6. Ústní zkouška (ve dvojicích)

Ústní pohovor: Výborný výkon prokazuje znalost všech probíraných metod a přístupů, porozumění jejich podobnostem a rozdílům, schopnost porovnat a porovnávat jejich různé aspekty, základní znalost jejich historie, pochopení jejich vztahu k teoriím jazyka a teoriím učení, porozumění tomu, jaký vliv měly na současnou výuku jazyků, a povědomí o tom, jaký vliv mají na vás jako budoucího učitele angličtiny. Zatímco váš kolega hovoří, vy pozorně posloucháte, můžete si dělat poznámky a poté budete klást otázky, které budou teoreticky v souladu s metodou/postupem a které se budou týkat jeho nezmíněných aspektů.

Zkouška: max dva opravné termíny

 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)
  • úvod
  • teoretické základy; historický přehled; přístup, metoda, technika - terminologie a pojmy
  • gramaticko-překladová metoda
  • přímá metoda
  • přirozený přístup
  • audio-lingvální metoda
  • tichá metoda
  • (de)sugestopedie
  • komunitní výuka jazyků
  • metoda celkové fyzické odpovědi
  • komunikační přístup
  • přístup založený na úkolech
  • přístupy založené na obsahu, CLIL
  • další vybrané přístupy a metody, např. lexikální přístup
  • postmetodická éra; eklektický přístup
  • závěrečná reflexe
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)

Aktivní účast na seminářích v průběhu semestru, včetně plnění průběžných úkolů. Záverečná ústní zkouška (dva opravné termíny).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK