Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)
Studijní předmět je věnován přístupům a metodám ve výuce anglického jazyka. Na základě psychologických a lingvistických východisek jsou studenti seznámeni s historickým vývojem v této oblasti, a to včetně proměny procesů a cílů cizojazyčné výuky. Studenti se podrobně seznámí s přístupy a metodami, které jsou relevantní pro výuku anglického jazyka zejména na prvním stupni základní školy. Prostřednictvím praktických ukázek a jejich reflexí s oporou o teorii budeme hledat odpovědi na otázky, jaký přínos mají všechny tyto metody a přístupy pro naši současnou praxi a za jakým účelem je vhodné kterou metodu aplikovat. Cílem předmětu je tudíž seznámit studenty v historickém průřezu s teoriemi, přístupy a metodami, které významně ovlivnily paradigmata didaktiky cizích jazyků a tyto poznatky integrovat do již osvojených poznatků z oblasti didaktiky cizích jazyků, tj. výuky řečových dovedností a složek jazykového systému.
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)
The course takes a close look at selected methods and approaches to teaching English as a foreign language. With the help of some essential knowledge from psychology and linguistics, the students will become familiar with the historical development of English language teaching, including the changing definition and conceptualization of language learning aims. Through studying the theory, preparing, realizing, and experiencing practical demonstrations in class and reflecting on them, we are going to seek answers to the following questions: What benefits do these methods and approaches have for our current English teaching practice at primary schools? And what methods can be effectively applied for which purpose? What methods suit “you” as an English teacher – What will be your “eclectic approach”?
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (02.02.2023)
přímá výuka (24 hodin), samostudium literatury (24 hodin), práce se studijními materiály (12 hodin), plnění průběžných úkolů (12 hodin), příprava na zkoušku a zkouška (18)
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (02.02.2023)
seminar sessions (24 hours), literature study (24 hours), study materials (12 hours), required tasks (12 hours), exam preparation (18)
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)
Základní:
Richards, J. C. and Rogers, T. S.: Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. (vybrané kapitoly)
Rozšiřující:
ASHER, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.
KRASHEN, S.; TERRELL, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: macro-strategies for language teaching. New Haven: Yale University Press. ISBN: 0-300-09573-2.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (vybrané kapitoly)
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.
LARSEN-FREEMAN, D.; ANDERSON, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP, 2011.
SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.
HOWATT, A. P. R., WIDDOWSON, H. G.: History of English Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 2004.
Van den Branden, K. (2006). Task-based language education: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 13 978-0-521-68952-6.
Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: a social constructivist approach. New York: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-49880-7.
WILLIS, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)
Obligatory reading:
Richards, J. C. and Rogers, T. S.: Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. (selected chapters)
Suggested literature:
ASHER, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.
KRASHEN, S.; TERRELL, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: macro-strategies for language teaching. New Haven: Yale University Press. ISBN: 0-300-09573-2.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (selected chapters)
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.
LARSEN-FREEMAN, D.; ANDERSON, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP, 2011.
SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.
HOWATT, A. P. R., WIDDOWSON, H. G.: History of English Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 2004.
Van den Branden, K. (2006). Task-based language education: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 13 978-0-521-68952-6.
Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: a social constructivist approach. New York: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-49880-7.
WILLIS, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)
1. Docházka (ne více než dvě zameškané hodiny), aktivní účast
2. Navržené a během pedagogické praxe pilotované aktivity (GTM-DM-ALM-TPR) + jejich případné "hodnocení"/AAA
3. Povinná četba:
- Seznam relevantních klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/přístupy.
- Vytvoření pozorovacího archu pro každou metodu/přístup na základě povinné četby.
4. Microteaching (15 min, individuálně NEBO ve dvojicích): a
- ukázka toho, jak vypadá jedna z metod/přístupů v praxi (to nejlepší z metody, její inspirace), zaměřená na žáky mladšího školního věku (komunikační kompetence A1-A2)
- Zašlete mi svou přípravu na MT dva dny před výukou e-mailem.
Váš micro-teaching bude demonstrovat zvolenou metodu. Výborná prezentace zahrnuje správné používání angličtiny, splňuje zásady a používá techniky, které jsou pro danou metodu/přístup typické, a je originální.
5. Portfolio, vlastní eklektický přístup/metoda, časová osa (komentovaná)
Vaše portfolio bude obsahovat:
- vaši přípravu na micro-teaching (plán hodiny, materiály)
- vaši sebereflexi micro-teaching-u založenou na teorii, praktických zkušenostech a zpětné vazbě, kterou jste získali z pozorovacích listů vašich kolegů.
- vaše aktivity pilotované během pedagogické praxe + jejich hodnocení/reflexi (AAA)
+
- seznam klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/postupy
- vyplněné pozorovací archy pro každou metodu/přístup
Každý pozorovací arch odráží teorii studované metody/přístupu. Žádné důležité rysy nejsou vynechány. Pozorovací arch by vám měl pomoci porozumět v seminářích žitým zkušenostem, propojit každou část prezentace vašeho kolegy s teorií a správnou terminologií.
Při tvorbě pozorovacího archu se uplatňují nejméně tři různé způsoby zpracování.
+
- Vlastní eklektický přístup
- Originální časová osa zachycující vývoj východisek, metod/přístupů a cílů ELT (komentovaná).
Po kompletním splnění výše uvedených úkolů bude následovat závěrečný ústní pohovor:
6. Ústní zkouška (ve dvojicích)
Ústní pohovor: Výborný výkon prokazuje znalost všech probíraných metod a přístupů, porozumění jejich podobnostem a rozdílům, schopnost porovnat a porovnávat jejich různé aspekty, základní znalost jejich historie, pochopení jejich vztahu k teoriím jazyka a teoriím učení, porozumění tomu, jaký vliv měly na současnou výuku jazyků, a povědomí o tom, jaký vliv mají na vás jako budoucího učitele angličtiny. Zatímco váš kolega hovoří, vy pozorně posloucháte, můžete si dělat poznámky a poté budete klást otázky, které budou teoreticky v souladu s metodou/postupem a které se budou týkat jeho nezmíněných aspektů.
Zkouška: max dva opravné termíny
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)
1. Attendance (no more than two missed classes), active participation
2. Required reading:
· A list of relevant key words associated with each method/approach
· creating an observation sheet for each method/approach based on the required reading
3. Micro-teaching (15 min, individually OR in pairs): a
· a demonstration of what one of the methods/approaches looks like in practice (the best of the method, its inspiration), aimed at young learners
· send me your lesson plan two days before your teaching
Your micro-teaching will demonstrate the selected method. An excellent presentation involves correct use of English, meeting the principles and using the techniques that are typical for the particular method/approach, and it is original.
4. Portfolio, own Eclectic approach/method, time-line (commented)
Your portfolio will contain:
- your micro-teaching preparation (lesson plan, materials)
- your micro-teaching self-reflection based on theory, practical experience and the feedback you have gained from your colleagues‘ observation sheets
+
- a list of keywords associated with each method/approach
- completed observation sheets for each method/approach
Each observation sheet reflects the theory of the studied method/approach. No important features are omitted. The observation sheet should help you understand the experience you will have in class; to connect each part of your colleague’s presentation to theory and proper terminology.
At least three different approaches to observation sheet design are employed.
+
- Own Eclectic Approach
- Original time-line capturing the development of ELT foundations, methods/approaches and aims (commented)
5. An oral interview (in pairs)
The oral interview: An excellent performance demonstrates your knowledge of all of the discussed methods and approaches, your understanding of their similarities and differences, your ability to compare and contrast their various aspects, basic knowledge of their history, understanding their connection to theories of language and theories of learning, understanding of what influence they have had on current language teaching, and an awareness of what influence they have on you as a future English teacher. While your colleague is talking, you listen carefully, you may make notes, and afterwards you will ask questions that are theoretically in accord with the method/approach and that will address its unmentioned aspects.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (17.01.2023)