PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kritická teorie a pedagogika - OPDX1O110B
Anglický název: Critical Theory and Pedagogy
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (30.10.2020)
Předmět seznamuje studenty s dějinami kritické teorie a Frankfurtské školy, jejími hlavními principy, představiteli a stěžejními díly. Uvádí do metod zkoumání moderní společnosti a do forem myšlení, jež kritická teorie rozvinula jako překročení limitů „tradiční teorie”. Student si osvojí základní koncepce kritické teorie, jež vznikly v prvním období jejího vývoje (Adorno, Horkheimer, Marcuse, Fromm, Benjamin), v druhém období (Habermas) a ve třetím období (Honneth). Kritická teorie bude chápána jako myšlenkový zdroj pedagogiky, která se kriticky zaměřuje na sociální, politické a ideologické předpoklady daných edukačních systémů. Obsah: ● Vznik kritické teorie a její specifický typ interdisciplinárních metod. První generace kritické teorie, její východiska, přístupy, koncepce a cíle. Adornova a Horkheimerova dialektická kritika osvícenství a evropské civilizace. Koncepce negativní dialektiky a její vztah k současnému myšlení. Marcuseho a Frommovo vypracování sociální psychoanalýzy („Eros a civilizace“; „Člověk a psychoanalýza“). ● Druhá generace kritické teorie. Habermas a teorie normativity. Spor o univerzalismus mezi Habermasem a postmoderními filosofy. Třetí generace kritické teorie. Axel Honneth a teorie uznání jako zdroj řešení konfliktního charakteru současné společnosti. Kritika Habermasovy a Honnethovy verze kritické teorie. ● Kritická teorie jako zdroj emancipačních pedagogických koncepcí. Adornovo chápání pedagogiky jako „výchovy po Osvětimi“. Edukace a instrumentální racionalita. Dialogické principy pedagogiky naděje (Paolo Freire) jako střední cesta mezi autoritářskou výchovou a „nevýchovou“.
Literatura -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (30.10.2020)

ADORNO, Theodor W. et al. Aesthetic and Politics. London and New York: Verso, 1980.

ADORNO, Theodor W. a HORKHEIMER, M. Dialektika osvícenství. Přel. Michael Hauser a Milan Váňa. Praha: OIKOYMENH, 2009.

ADORNO, Theodor W. Negative Dialectics. London and New York: Verso, 1973.

BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.

FREIRE, Paolo. Pegagogy of the Oppressed. New York: Continuum, 1970.

FREIRE, Paolo. Education for Critical Consciousness. New York: Seabury Press, 1973.

FROMM, Erich. Obraz člověka u Marxe. Brno, L. Marek 2004.

HABERMAS, Jürgen. The Philosophical Discourse of Modernity. Cambridge: MIT Press, 1996.

HAUSER, Michael. Adorno: moderna a negativita. Praha: Filosofia, 2005.

HAUSER, Michael. Prolegomena k filosofii současnosti. Praha: Filosofia, 2007.

HORKHEIMER, Max. Critique of Instrumental Reason.  London and New York: Verso, 2012 

HORKHEIMER, Max a MARCUSE, Herbert. „Filosofie a kritická teorie.“ Filosofický časopis, roč. 51, č.4, 2003, s. 617-638.

HORKHEIMER, Max. „Tradiční a kritická teorie.“ Aluze,č. 1, 2001, s. 74-106.

HONNETH,  Axel (Hrsg.): Schlüsseltexte der Kritischen Theorie. Wiesbaden:  VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2006.

JAY, Martin.  The Dialectical Imagination. Berkeley, London: University of California Press 1996.

KELLNER, Douglas. Critical Theory, Marxism and Modernity. Oxford: Polity Press, 1989.

LUKÁCS, Georg.  History and Class Consciousness.  Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1971.

MARX, Karl. The Economic and Philosophic Manuscript of 1844. New York: Prometheus Books, 1988.

McARTHUR, Jan. Rethinking Knowledge Within Higher Education. Adorno and Social Justice. London: Bloomsbury Academic, 2012.

WIGGERSHAUS, Rolf. The Frankfurt School. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1995.

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.10.2020)

Seminář, samostatná práce

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.10.2020)

Student obhájí teze, které vyvodí z doporučené literatury.  

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.10.2020)

Ústní zkouška na základě doporučené literatury.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK