PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkumný protokol a jeho role ve výzkumu ve výtvarné výchově - OPDW1V109B
Anglický název: Research Protocol and its Role in Research of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (27.10.2020)
Kurz je uvedením do problematiky specificky oborové a transoborové výzkumné metodologie. Jeho cílem je vytvoření a reflexe modelového výzkumného protokolu ve vztahu k disertační práci. Kurz bude veden v češtině nebo v angličtině a bude probíhat formou přednášek, seminářů a rozprav.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (27.10.2020)

Cílem předmětu je:

a) seznámit studentky a studenty s úlohou a strukturou výzkumných protokolů ve výzkumu ve výtvarné výchově;

b) vytvoření výzkumného protokolu ve vztahu k řešené disertační práci.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (27.10.2020)

Povinná literatura:

FULKOVÁ, Marie. Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012 I (Vybrané metodologie a metody). In UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pedagogika umění / umění pedagogiky aneb inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013, ISBN 978-80-7414-582-7, s. 17 – 23.

JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ, Lucie. Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012 II (Výzkumné protokoly). In UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pedagogika umění / umění pedagogiky aneb inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013, ISBN 978-80-7414-582-7, s. 24 – 30.

ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262- 0644-6.

ChRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80- 247-5326-3.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.

Doporučená literatura:

FULKOVÁ, Marie, JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ, Lucie, KITZBERGEROVÁ, Leonora, SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 2. Umění a kultura ve školním kontextu / učení z umění. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN UK 978-80-7290-700-7, ISBN UPM 978-80-7101-127- 09.

FULKOVÁ, Marie, HAJDUŠKOVÁ, Lucie, SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1. Vlastní cestu k umění. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2011, ISBN UK 978-80- 7290-535-5, ISBN UPM 978-80-7101-111-8.

SLAVÍK, Jan, LUKAVSKÝ, Jan, HAJDUŠKOVÁ, Lucie. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 2010, roč. 20, č. 4, s. 69-91.

FULKOVÁ, Marie: Diskurs umění a vzdělávání. (Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

HAJDUŠKOVÁ, Lucie. Videostudie ve výtvarné výchově – metodologické otázky. In GALAJDOVÁ, Katarína (ed.). Vizuální gramotnost. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, ISBN 978-80-7290-487-7, s. 99 – 103.

NAJVAR, Petr. Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno, Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-222-2. Archiv sborníků České asociace pedagogického výzkumu http://www.capv.cz/index.php/cz/materialy/sborniky

BARONE, Tom, EISNER, Elliot W.: Arts-based educational research. In JEAGER, R., M. (ed.): Complementary methods for research in education. 2. vydání, Washington, DC: American Educational Research Association, s. 75 – 116.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (27.10.2020)

Hlavní témata:

1. Reflexe pozice výzkumníka ve výtvarné výchově: badatel/umělec, učitel/badatel, učitel/umělec/badatel. Kreativní, subversivní a tradiční pojetí role výzkumníka ve VV. Etické otázky výzkumu.

2. Výzkumný protokol jako nástroj plánování, evidence, kontroly a evaluace procesu výzkumu. Diskuze příkladů.

3. Navržení výzkumného protokolu pro potřeby disertační práce.

Formy výuky: seminář, konzultace a samostatná práce

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (27.10.2020)

Obhajoba v rámci předmětu, vypracování odborného textu k publikaci pro domácí odborný časopis Výtvarná výchova.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK