PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Portfolio propojení praxe a teorie výtvarné výchovy - OPDW1V106B
Anglický název: Portfolio between Art Education Theory and Practice
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (27.10.2020)
Cílem kurzu je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich znalosti v oblasti didaktiky výtvarné výchovy. Klíčovým konceptem reflexe se stává portfolio, charakteristickými principy jsou procesuálnost, individualizace, subjektivita, aktivita, dlouhodobost a metakognice. Student postupně hledá vlastní umělecko-didaktické formy portfolia. Ústřední téma je zkoumáno ze tří hledisek. Portfolio je chápáno jednak jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy. Studenti na základě analýzy konkrétních výstupů formulují své pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují. V tomto bloku se zaměřují na učitele výtvarné výchovy. Dále je portfolio prezentováno jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků. Blok se zabývá problematikou reflexe/hodnocení ve výtvarné výchově, kvalitou artefaktů, rozvojem metakognice žáků pomocí uvažování nad vlastní autorskou tvorbou. Třetí blok se vrací k původní prezentační funkci uměleckého portfolia. Studenti hledají možné formy a polohy autorského uměleckého portfolia. Tříděním a reflexí vlastní autorské tvorby hledají obecné principy oborové didaktiky. Zároveň studují polohy a proměny konceptu lidské identity.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (27.10.2020)

Cílem kurzu je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich znalosti v oblasti didaktiky výtvarné výchovy. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (27.10.2020)

Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Základní literatura je k dispozici v knihovně PedF UK, příp. Národní knihovně ČR a na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/)

Povinná literatura:

BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.

BLAIKIE, Fiona, SCHŐNAU, Donald and STEERS, John. Preparing for portfolio Assessment un Art and Design: A Study of the Opinions and Experiences of Exiting Secondary School Students in Canada, England and The Netherlands. JADE, 2004, 23.3, 302-315.

DYLAN, Wiliam a LEAHYOVÁ, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016. ISBN 978-80-906082-7-6.

KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.

LAKOFF, George a JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 2014. ISBN 978-80-7491-152-1. LINDSTRŐM, Lars. The Multiple Uses of Portfolio Assessment. In PIIRONEN, L. (Ed.) Portfolio Assessment in Secondary Art Education and Final Examination. Helsinki: University of Art and Design 1999.

SZTOMPKA, Peter. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN: 978-80-86429-77-9. TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.

TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (27.10.2020)

1. Portfolio jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy

2. Portfolio jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků

3. Umělecké portfolio

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (27.10.2020)

Publikační výstup zpracovávající vybrané téma nebo příspěvek na konferenci.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK