PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Digitalizace ve vzdělávání dospělých - OPDU1U036B
Anglický název: Digitization in Adult Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (24.03.2024)
Předmět se zabývá digitalizací v oblasti vzdělávání. Cílem je porozumět základním metodám digitalizace a systematickému zavádění informačních technologií pro zvyšování efektivity vzdělávacího procesu. Předmět se věnuje podstatě a užití jednotlivých digitálních technologií jako jsou internet, intranet, mobilní zařízení, sociální sítě, video, digitální procesy a kyberbezpečnost. Obsahem předmětu je především strategie digitálního vzdělávání, reagující na neustálý vývoj digitálních technologií a systematické zapojování moderních technologií do výuky, dále také vliv digitalizace na zákazníky/klienty v oblasti vzdělávání a digitální komunikace a využití služeb současných softwarových řešení. Absolventi předmětu získají potřebné znalosti a dovednosti v oblasti systematického zavádění a dlouhodobého efektivního využívání digitálních technologií. Forma konzultací je zvolena tak, aby podněcovala inovativní přístupy a kritické myšlení zaměřené na digitalizaci ve vzdělávání. Obsah – témata: 1.Digitalizace Pojem digitalizace, jeho definice a jeho význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Shromažďování a uspořádání Indikátorů úspěchu digitalizace. 2.Otevřené vzdělávání Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě. Replikace a zkoumání online výuky. 3.Digitální gramotnost Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců. 4.Informatické myšlení Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Význam informatického myšlení. Seznámení se s problematikou zařazení informatiky a rozvoje informatického myšlení do kurikula. Informatika a její vazby na ostatní předměty. 5.Digitální technologie ve vzdělávání Přehled digitálních technologií. Identifikace a rozbor trendů v oblasti digitálních technologií. Kritický pohled na digitální technologie. SWOT analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace 6.Proces digitalizace ve vzdělávání Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace do oblasti vzdělávání. Práce s výsledky dosavadních výzkumů. 7.Podpora digitalizace Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie. 8.Praktické využití nových technologií při digitalizaci Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining. IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT. Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace. Aplikace IT (mobilní aplikace, BYOD, e-learningové trendy, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj.)
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (24.03.2024)

ARASON, S. The Impact of Digitisation on Teaching and Learning. Educor Multidisciplinary Journal [online]. 2019, 3(1), 102-115 [cit. 2020-05-03]. ISSN 25204254.

DVOŘÁK, D., STARÝ, K. a URBÁNEK, P. Škola v globální době. Praha: Karolinum press, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.

GHEMAWAT, P. Strategies for Higher Education in the Digital Age. California Management Review [online]. 2017, 59(4), 56-78 [cit. 2020-05-02]. DOI: 10.1177/0008125617717706. ISSN 00081256.

KLČOVÁ, H. a P. SODOMKA. Informační systémy v podnikové praxi. Praha: Computer press, Albatros media a.s., 2017. ISBN 978-80-251-4543-2.

KLEMENT, M., K. BÁRTEK, J. DOSTÁL a J. KUBRICKÝ. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5122-0.

MŠMT. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. MŠMT, 2014.

MŠMT. Strategie vzdělávací politiky CŘ do roku 2030+. MŠMT, 2020.

NEZMAR, L. GDPR: Praktický průvodce implementací. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0668-4.

PILNÝ, I. Digitální ekonomika. Praha: Bizbooks, Albatros media, 2017. ISBN 978-80-265-0494-8.

ŞAD, S. N. & M. EBNER. Digital Tools for Seamless Learning. Hershey, PA, USA: IGI Global, 2017. DOI: 10.4018/978-1-5225-1692-7. ISBN 9781522516927.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (21.03.2024)

Hlavní témata předmětu

1.       Digitalizace

Pojem digitalizace a jeho význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Indikátory úspěchu digitalizace.

 

2.       Otevřené vzdělávání

Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě.

 

3.    Digitální gramotnost

Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců.

 

4.    Informatické myšlení

Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Význam informatického myšlení. Zařazení informatiky a rozvoje informatického myšlení do kurikula. Informatika a její vazby na ostatní předměty.

5.    Digitální technologie ve vzdělávání

Přehled digitálních technologií. Trendy digitálních technologií. Kritický pohled na digitální technologie. Swot analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace

 

6.    Proces digitalizace ve vzdělávání

Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace do oblasti vzdělávání.

 

7.    Podpora digitalizace

Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie.

 

8.    Praktické využití nových technologií při digitalizaci I

Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining.

 

9.    Praktické využití nových technologií při digitalizaci II

IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT

 

10.  Praktické využití nových technologií při digitalizaci III

Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace.

 

11.  Kyberbezpečnost

Bezpečnost v digitálním světě. Úvod do Kryptografie. Úskalí spravování dat. Zákon o kybernetické bezpečnosti a GDPR, jejich dopady na vzdělávací organizace.

 

12.  Nové trendy v digitalizaci

Aplikace IT (mobilní aplikace, BYOD, e-learningové trendy, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj.)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (21.03.2024)

Vypracování návrhu metodologie vlastního výzkumu a rešerše odborné literatury. Obhajoba v rámci předmětu. 

Seminární práce – případová studie využití informačních technologií ve výuce. Rozbor a analýza výsledků poznání zvoleného případu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK