PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálněpedagogická podpora vývoje dítěte v raném a předškolním věku - OPDS1S109B
Anglický název: Special educational support in development of children in early and pre-school age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Záměnnost : OD0218001
Je záměnnost pro: OD0218001
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku a speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte. Předmět sleduje ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, vliv postižení, rodičovskou roli, působení pedagoga a speciálního pedagoga. Obsahem je problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte ze strany institucionální výchovy, mateřské školy, speciální mateřské školy, stacionáře, speciálně pedagogického centra, otázky školní zralosti a připravenosti dítěte pro školu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)

Předmět poskytuje ucelený vhled do problematiky speciálněpedagogické podpory rodině i dítěti s postižením. Cílem předmětu je porozumět sociální a psychické situaci rodiny, kde se narodí dítě se závažným zdravotním postižením nebo rodiny se sociálním znevýhodněním. Studenti jsou seznámeni s legislativou rané péče - rané intervence; s metodikami podpory vývoje dítěte v rámci včasné intervence a navazujícího předškolního vzdělávání. Pozornost je věnována zdrojům resilience rodin a tvorbě copingových strategií. Studenti se samostatně seznámí s aktuálními výzkumy v zahraničí i v České republice, které jsou realizovány pro cílové skupiny dětí s postižením. Cílovou skupinou mohou být i děti mimořádně nadané a talentované.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími pozřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

DOKOUPILOVÁ,I. POTMĚŠIL,M. a kol. Speciálněpedagogická intervence u dětí v raném věku. Olomouc: UP. 2015. ISBN978-80-277-4432-1.

HRADILKOVÁ, T. a kol. Praxe a metody rané péče. Praha: Portál. 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.

KUNHARTOVÁ,M. POTMĚŠIL,M. POTMĚŠILOVÁ,P. Náročné otcovství. Praha: Karolinum 2017 ISBN 978-80-246-3600-9.

KVĚTOŇOVÁ,L.(ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Paido, Brno, 2004 ISBN 80-7315-063-8.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, H&H 2001 ISBN 80-86022-92-7 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno, Paido 2000 ISBN 80-85931-86-9.

OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku.  Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6.

ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada, 1997 ISBN 80-7169-512-2.

VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ,I. KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Praha: UK.Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum, 1995. ISBN 80- 7184-053-X.

VÍTKOVÁ, M. (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 1999. ISBN 80-86633-22-5.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
  • Vývoj dítěte, ontogeneze raného a předškolního věku, specifika psychomotorického vývoje.
  • Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s řečovým postižením; Charakteristika mluvních funkcí, jejich vývoje a patologie v dětském věku. Patologie vývoje řeči: příčiny, stupně, typy, diagnostika.
  • Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených.
  • Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením. Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s různými typy tělesných vad;
  • Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o systému a formách rané péče; reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit. Možnosti kompenzace zraku.
  • Specifika psychomotorického vývoje dítěte s mentálním postižením, podpora rodiny, akceptace nové životní situace.
  • Hra jako základní činnost dítěte, její filozofická, psychologická a pedagogická východiska; Hra jako diagnostický prostředek; Hra jako terapeutický – stimulační prostředek.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.11.2023)

Předložit recenzi aktuální zahraniční monografie nebo studie.

Zkouška - rozprava nad vybraným tématem a textem recenze.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK