PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukace žáků se specifickými poruchami učení - OPDS1S106B
Anglický název: Education of pupils with specific learning disabilities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Záměnnost : OD0218015
Je záměnnost pro: OD0218015
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Předmět je zaměřen na problematiku edukace intervence a diagnostiky u osob se specifickými poruchami učení a chování. Pozornost bude věnována současným světovým trendům, výzkumům i aktuálním přístupům k jedincům s SPU v rámci mezioborového kontextu s cílem aplikovat získané poznatky do výzkumných strategií v edukaci, intervenci a podpoře žáků se specifickými poruchami učení. Získané znalosti propojovat do edukační praxe i s využitím příkladů dobré praxe z mezinárodního školského prostředí.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)

Cílem předmětu je rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, propojit je s didaktikou českého jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národní i mezinárodním kontextu.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)

Literatura základní

Bartoňová, M. (2012, 2018). Specifické poruchy učení. Brno: Paido.

Bartoňová, M. (2014). Students with Intelectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: MU.

Elliot. J. G., Grigorenko, E., L. (2014). The Dyslexia Debate. New. York. Cambrige University Press.

Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha. Grada

Kucharská, A. (ed.) (2000). Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál.

Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál.

Hallowell, E. M., Ratey, J. J. (2007). Poruchy pozornosti v dětství a dospělosti. Praha: Návrat domů.

Portešová, Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha: Portál.

Reid, G. (2009). Dyslexia: A practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell.

Reid, G., Green. S. (2007). 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. London: Continuum.

 

Literatura doporučená

Altmanová, M. (2010). Hyperaktivní a nepozorné dítě - Podněty k práci s dětmi s ADHD. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna.

Bartoňová, M. (2014). Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: MU.

Bartoňová, M. (ed.) (2005). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD.

Bartoňová, M. (2014). Rozvoj čtenářských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení. In Pipeková, J., Vítková, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita,

Barkley, R. A., Murphy, K. R. (1998) Atention-Deficit Hyperaktivity Disorder A Clinical Workbook. 2nd ed. New York: The Guilford Press,

Barkley, R. A. (2005). ADHD and the nature of self-control. 2nd ed. Guilford Publications, New York.

Busch, T. W., Pederson, K., Espin, Ch. A., Weissenburger, J. W. Teaching Students with Learning Disabilities: Perceptions of a First-Year Teacher. Journal of Special Education. Summer 2001, Vol. 35 Issue 2, p92-99. Dostupné z: http://web.b.ebscohost.com.ezproxy.muni.cz/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=16c9ae13-4fe5-49d1- bb2f-2cfad9d75373%40sessionmgr110&vid=0&hid=107

Sefrointen, G. (1999) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál.

Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)

OBECNÉ OTÁZKY

·         Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení

·         Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení

·         Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání

·         Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí · Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD . Deficity dílčích funkcí

·         Sekundární a primárná důsledky poruch chování a specifické poruchy učení

·         Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení

·         Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR

·         Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

·         Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

·         Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců

 

SPECIALIZAČNÍ OKRUHY:

·         Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU

·         Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři

·         Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody

·         Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU

·         Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

·         Postavení cizího jazyka ve vzdělávání žáků s SPU

·         Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení

·         Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení

·         Sociální a kulturní potřeby jedince s SPU v životě

·         Odstraňování bariér neúspěchu čtenářská a matematická gramotnost

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.11.2023)

Vypracovat individuální vzdělávací plán pro žáka s diagnostikovanou specifickou poruchou učení.

Vypracovat recenzi zahraniční tematické publikace.

Zpracovat případovou studii z dosavadních výsledků výzkumných studií k tématu specifických poruch učení.

Prezentace praktických dovedností, intervence vedení případu včetně diagnostiky - zkouška.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK