PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukace jedinců s narušenou komunikační schopností - OPDS1S105B
Anglický název: Education, diagnostics and therapy of speech and language disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Záměnnost : OD0218009
Je záměnnost pro: OD0218009
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Předmět je zaměřen na získání současných odborných poznatků z vědního oboru logopedie. Zaměřuje se na současné názory z oblasti diagnostiky a terapie, rovněž na možné přístupy ve vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností u nás i v zahraničí. Studenti se seznámí s názory našich a zahraničních odborníků na etiologii, diagnostiku i terapeutické postupy neurovývojových poruch u dětí a neurogenních poruch komunikace v dospělosti, poruch fluence řeči, dysfagie u dětí i dospělých, budou se zabývat myofunkčními poruchami, dyspraxií. Zaměří se na specifika řečových a jazykových vad a poruch, na edukační postupy u jedinců s narušenou komunikační schopností.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Cílem předmětu je získat aktuální odborné poznatky z oblasti  diagnostiky, terapie a edukačních postupů u jedinců s narušenou komunikační schopností u nás i v zahraničí.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Přímá výuka 12 celkem
Přednášky: 12
Cvičení: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 10 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 11 hodin
Plnění předmětu 10 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

BROOKSHIRE, R., McNEIL M. (2014) Introduction to Neurogenic Communication Disorders . 8th Edition, Paperback. Mosby. ISBN 9780323078672.

DUFFY, J. R. (2012) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management . 3rd Edition. Mosby. ISBN 9780323072007.

GROHER, M. (2015) Dysphagia. Clinical Management in Adults and Children .2nd Edition, Mosby. ISBN 9780323187015.

LECHTA, Viktor,  CZÉFALVAY, Zolt. a kol.  (2013) Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3

PAUL ,R., NORBURY, C., GOSSE C. (2017) Language Disorders from Infancy through Adolescence 5th Edition Listening, Speaking, Reading, Writing, and Communicating. 5th Edition. Mosby. ISBN 9780323442343.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G.: (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku.  Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4239-7. 

SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela, SMOLÍK, Filip (2015) Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4239-7

další zdroje doporučovány při osobních konzultcích

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

-          Neurovývojové vady a narušený vývoj jazykových a řečových schopností.

-          Diagnostika jazykového vývoje, současné diagnostické a terapeutické metody a techniky.

-          Poruchy fluence – balbuties a tumultus sermonis. Současné názory na etilogii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Diferenciální diagnostika.

-          Dysfagie a možné terapeutické přístupy.

-          Získané neurogenní poruchy v dospělosti a ve stáří. Diagnostika a terapie afázie, dysartrie. Diaagnostické testy a materiály.

-          Současné názory na diagnostiku a terapii dyspraxie.

-          Edukace dětí a žáků s narušeným vývojem jazykových schopností.

-          Logopedická intervence u osob s tělesným a smyslovým postižením.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

-          Zpracování seminární práce na vybrané téma na základě studia a analýzy cizojazyčných odborných zdrojů,  rozsah práce 10 a více normostran textu.

-          Ústní zkouška.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK