PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zdravotní gramotnost v interdisciplinárním diskurzu - OPDQ1P124B
Anglický název: Health literacy in interdisciplinary discourse
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Záměnnost : ODO114010
Je záměnnost pro: ODO114010
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2021)
Předmět je zaměřen na problematiku sekundární gramotnosti ve vztahu ke zdraví člověka. Má zprostředkovat studentům systém znalostí a dovedností, který jim umožní kriticky posuzovat zdravotní informace se zvláštním zřetelem k problematice výchovy a vzdělávání. Podrobně jsou probírány otázky teorie zdraví a nemoci, analyzovány jsou různé pohledy na zdraví a nemoc v kulturních a historických kontextech. Akcentován je při tom vliv výchovy na utváření zdravotně relevantního chování lidí. Předmět vychází z myšlenek evropské zdravotní strategie, která pracuje s konceptem zdravotní gramotnosti jako s podmínkou převzetí odpovědnosti za vlastní zdraví.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2021)

Cílem předmětu je motivovat studenty k aktivnímu a poučenému zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie. Studenti by měli pochopit význam široce pojaté zdravotní gramotnosti pro úspěšnou profesní činnost pedagogického pracovníka i pro teoretickou práci ve vědách o výchově.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2021)

HOLČÍK, J. Zdraví 21 : Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Praha : Ministerstvo zdravotnictví České republiky.

KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.

MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.

MARMOT, M.; WILKINSON, R.G. (eds.) Social Determinants of Health. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-856589-5.

NIELSEN-BOHLMAN, L. (ed.) Health Literacy : A Prescription to End Confusion. Washington : National Academies Press, 2004. ISBN 978-0309091176.

OSBORNE, H. Health Literacy from A to Z. Sudbury : Jones and Bartlett Publishers, 2005. ISBN 978-0763745509.

SCHWARTZBERG, J.G. et al. Understanding Health Literacy. New York : American Medical Association, 2005. ISBN 1-57947-630-9.

WHALEN, S.; SPLENDORIO, D.; CHIARIELLO, S. Tools for Teaching Health. San Francisco : Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0-7879-9407-5.

WHO Health Promotion Glossary. Geneva : World Health Organisation, 1998.

ZARCADOOLAS, CH.; PLEASANT, A.F.; GREER, D.S. Advancing Health Literacy. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. ISBN 0-7879-8433-7.

ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-431-0.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2021)

Zkouška formou rozpravy nad závěrečnou písemnou prací. Práce bude mít charakter studie na vybrané téma zdravotní gramotnosti, předpokládá se výběr dílčí problematiky relevantní k tématu disertační práce doktoranda.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2021)

1. Teoretické vymezení konceptu zdravotní gramotnosti.

2. Zdraví člověka jako fenomén a předmět interdisciplinárního studia.

3. Základní poznatky teorie zdraví a nemoci – integrálně antropologický přístup.

4. Zdravotní stav evropské populace jako východisko výchovy ke zdraví.

5. Zdraví a nemoc v kontextech výchovy, výchova ke zdraví jako pedagogický problém.

6. Evropská zdravotní strategie a vybrané programové dokumenty podpory veřejného zdraví.

7. Možnosti měření a hodnocení úrovně zdravotní gramotnosti lidí.

8. Vybrané metodologické přístupy ke studiu zdravotní gramotnosti v prostředí školy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK