PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Preprimární pedagogika - OPDQ1P122B
Anglický název: Pre-Priamary Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (08.11.2020)
Přihlášení do kurzu: podle počtu přihlášených doktorandů bude zvolena organizační forma kurzu, učebna a termíny setkání. Přihlášky na zimní semestr přijímá vyučující e-mailem do konce listopadu. Cíle: Cílem kurzu je poskytnout orientaci v historickém vývoji a současném pojetí vzdělávání dětí předškolního věku. Zaměřit se na definování základních pedagogických pojmů orientovaných na předškolní vzdělávání (cíle předškolní pedagogiky, didaktika předškolního vzdělávání, metody vzdělávání a jejich specifika, pedagogická diagnostika, kompetence předškolního pedagoga, apod.) Rozkrýt procesy transformace a kurikulárního zakotvení mateřských škol po roce 1990 do osobnostního modelu předškolního vzdělávání s východiskem v humanistických teoriích vzdělávání. V druhé rovině cílů bude kurz směřovat do vnitřního systému jednotlivých oblastí vzdělávacího působení a do specifik učení předškolního dítěte s odpovědností učitele usnadňovat a v inkluzivním rozměru rozvíjet dispozice každého dítěte podle jeho možností a tempa. Obsah: • Historická linie vývoje dítěte předškolního věku před a po vzniku institucionální výchovy v mateřské škole. Přínos reformní pedagogiky v první polovině 20. století a po roce 1990 • Proces transformace mateřských škol s počátky v 90. letech 20. stol. Osobnostně orientovaný model předškolního vzdělávání jako protipól učebně disciplinární výchovně vzdělávací práce v socialistických programech výchovné práce. • Učitel v osobnostně orientovaném modelu, specifika humanistických přístupů. Respektování psychosociálních potřeb a nezbytnost hry jako základu pro kognitivní a sociální rozvoj a zdroj vnitřního popudu k učení a seberealizaci. • Pluralita výchovně vzdělávací nabídky a vzdělávacích nebo pečujících institucí – realita společenského kontextu, pozitiva a rizika. • Vnitřní vzdělávací systém. Uspořádání vzdělávacího přínosu v oblasti kognitivní, emocionální, osobnostní a sociální, pohybové a zdravotní, estetické a tvořivé. Změny v RVP PV – silné a rizikové stránky • Návaznost základní školy na předškolní vzdělávání, pozice pedagogicko-psychologického poradenství pro potřeby mateřské školy jako opora učitele, potřeba diferencované pedagogické práce v MŠ a ve třídách 1. stupně ZŠ, jako opora dobrého staru do vzdělávací kariéru dítěte/žáka. Forma a rozsah výuky: 1 semestr, celkem 24 hodin, tj. 4 přednášky (celkem 12 hodin) a individuální konzultace (celkem 12 hodin); v případě menšího množství studentů je možná osobní domluva na interaktivní formě individuálních konzultací. Způsob ukončení: Student si po dohodě s vyučujícím zvolí téma výstupní písemné práce, která může mít podobu anotací z odborných /zahraničních zdrojů (výzkumných statí) a bude vztažena ke konkrétní části předškolní pedagogiky. Zkouška proběhne formou rozpravy nad předloženou prací doloženou adekvátní studijní literaturou
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (08.11.2020)

Cílem kurzu je poskytnout orientaci v historickém vývoji a současném pojetí vzdělávání dětí předškolního věku. Zaměřit se na definování základních pedagogických pojmů orientovaných na předškolní vzdělávání (cíle předškolní pedagogiky, didaktika předškolního vzdělávání, metody vzdělávání a jejich specifika, pedagogická diagnostika, kompetence předškolního pedagoga, apod.) Rozkrýt procesy transformace a kurikulárního zakotvení mateřských škol po roce 1990 do osobnostního modelu předškolního vzdělávání s východiskem v humanistických teoriích vzdělávání. V druhé rovině cílů bude kurz směřovat do vnitřního systému jednotlivých oblastí vzdělávacího působení a do specifik učení předškolního dítěte s odpovědností učitele usnadňovat a v inkluzivním rozměru rozvíjet dispozice každého dítěte podle jeho možností a tempa.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (08.11.2020)

BEDNÁŘOVÁ, J., DANDOVÁ, E., KRATOCHVÍLOVÁ, J. aj. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Nakl. J. Raabe, 2017 ISBN 978-80-7496-319-3. 

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.

ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků, 1980.                        

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. 

GILLERNOVÁ,I.,KREJČOVÁ,L.a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004.
HELUS, Z, BRAVENÁ, N., FRANCLOVÁ, M. Perspektivy učitelství. Praha: UK, PedF, 2012.
HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-274-1424-8.                                                                                             

KOŤÁTKOVÁ,S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, č. 4, s. 583-597. ISSN 1211-4669.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené a přepracované vydání, Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.                                                                                                

KOŤÁTKOVÁ, S. Širší kontext výchovy dítěte v ČR. Pedagogická orientace, 2008, roč. 18, č. 3, s. 38-52. ISSN 1211-4669.                                                                                                         

OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada Publishing,2016. ISBN 978-80247-5107-8.

OPRAVILOVÁ,E.,UHLÍŘOVÁ,J. Příběhy české mateřské školy. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-945-2.
PODHÁJECKÁ, M., GUZIOVÁ, K.  Kompetencie v predškolskej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-555-0592-3.

SEDLÁČKOVÁ,H., SYSLOVÁ,Z., ŠTĚPÁNKOVÁ,L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.

SPILKOVÁ,V.HEJLOVÁ,H. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Vývoj po roce 1989 a perspektivy. Praha: PedF UK, 2010. ISBN 978-80-7290-446-0.
SYSLOVÁ, Z. Autoevaluace v mateřské škole. Cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.   

SYSLOVÁ,Z., BURKOVIČOVÁ,R., KROPÁČKOVÁ,J., ŠILHÁNOVÁ,K., ŠTÉPÁNKOvÁ,L. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.                                                                                                                                    
Další doporučená literatura:
KOŤÁTKOVÁ, S. Kvalita sociálního klimatu a potřeby učitelek mateřských škol. Studia Paedagogica, 14, 2009, č. 2, s. 69-83. ISSN 1803-7437.
KOŤÁTKOVÁ, S. Směr vývoje současné mateřské školy. Pedagogická orientace, 2006, č.1, s.57-71. ISSN 1211-4669.
KRAUS, B.at al.  Životní styl současné české rodiny. Hradec Králové, Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-544-8.
PRUCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3181-0.

SVOBODOVÁ, E., VÍTEČKOVÁ, M. a kol. Osobnost předškolního pedagoga. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A. SOURALOVÁ, E. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: UP v Olomouci, PedF, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5. 

ŠULOVÁ, L., ZAOUCHE-GAUDRON,CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2.                                                                                                                

TESAŘOVÁ, R. Problémy mateřskoškolské pedagogiky. Brno: Knihovna Společnosti pedagogického musea v Brně, 1948.                                                                        
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.                       
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem. Co by měl učitel znát o své profesi. 2. přepracované vydání. Praha: UK, PedF, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.


Požadavky k zápisu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (08.11.2020)

Forma a rozsah výuky: 1 semestr, celkem 24 hodin, tj. 4 přednášky (celkem 12 hodin) a individuální konzultace (celkem 12 hodin); v případě menšího množství studentů je možná osobní domluva na interaktivní formě individuálních konzultací.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (08.11.2020)

Způsob ukončení: Student si po dohodě s vyučujícím zvolí téma výstupní písemné práce, která může mít podobu anotací z odborných /zahraničních zdrojů (výzkumných statí) a bude vztažena ke konkrétní části předškolní pedagogiky. Zkouška proběhne formou rozpravy nad předloženou prací doloženou adekvátní studijní literaturou.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK