PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika - OPDQ1P111B
Anglický název: General Didactics
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (07.11.2020)
Předmět je zaměřen na a) analýzu didaktických jevů v procesu výuky a systémových vztahů mezi nimi b) analýzu a hodnocení teoretických a empirických didaktických studií c) koncipování didaktického výzkumu
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (07.10.2022)

Cílem předmětu je  rozvoj dovedností studentů analyzovat didaktické jevy v procesu výuky a systémové vztahy mezi nimi, analyzovat a hodnotit publikované teoretické a empirické didaktické studie a koncipovat didaktický výzkum.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (07.11.2020)

ARENDS, R.I. Learning to Teach (7th Ed). McGraw -Hill Higher Education, 2008.

ESTES T., Mintz, S. & GUNTER M. Instruction: A Models Approach. 6th ed. Boston: Pearson, 2011.

HATTIE, J. Visible learning for teachers. Maximizing Impact on Learning. New York: Routledge, 2012.

JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. Masarykova univerzita 2013.

MAREŠ, J. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 2015, 65(2), 113–142.

MAYER, R., ALEXANDER, P. Handbook of Research on Learning and Instruction. Routledge. New York 2017.

PETTY, G. Evidence- Based Teaching. A practical Approach. Nelson Thornes Ltd, Cheltenham: 2006.

SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 3.

STARÝ, K., &CHVÁL, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické přístupy. In Marcela Janíková & Kateřina Vlčková (Eds.), Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 63–81). Brno: Paido, 2009.

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (07.11.2020)

Analýza videonahrávky výuky, rešerše odborné literatury, odborná rozprava, konzultace

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (07.11.2020)

Analýza didaktických jevů a systémových vztahů mezi nimi v procesu výuky

Analýza a hodnocení teoretických a empirických didaktických studií

Koncipování didaktického výzkumu

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (07.11.2020)

Student dokládá své znalosti a dovednosti prostřednictvím:

- prezentace vybraného didaktického tématu na základě studia doporučené literatury

- analýzy videoukázky vyučovací hodiny z hlediska didaktických jevů a vztahů mezi nimi

- kritického zhodnocení dvou zahraničních teoretických či empirických didaktických studií

- designu vlastního projektu didaktického výzkumu včetně jeho pilotáže

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK