Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
Předmět seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedagogické terminologie. Seznamuje studenty s problematikou výchovy ve filozofickém, historickém, biologickém, antropologickém, sociologickém, psychologickém a pedagogickém kontextu. Analyzuje pojem výchova a uvádí jej do vztahu s obsahově blízkými pojmy. Pozornost je věnována nejen základním pedagogickým kategoriím, pedagogické terminologii a jejím proměnám, ale také společenské determinaci výchovy, faktorům rozvoje lidského jedince, teorii učitelské profese, problematice mravního vývoje a mravní výchovy, otázkám autority vychovatele a vychovávaného, vztahu výchovy a sebevýchovy, výchově jako specifickému případu manipulace. Důraz je kladen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy. Integrujícím prvkem, který se snaží propojit výše uvedená témata, je pojem autority. Na autoritu je nahlíženo jako na antropologickou konstantu, která hraje klíčovou úlohu ve vývoji člověka, v jeho výchově a vzdělávání a jejíž podoba a pojetí „definuje“ modely výchovy a výchovné styly.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.09.2023)
This course introduces students to the nature of educational science and leads them to acquire contemporary educational terminology. It introduces students to the problems of education in philosophical, historical, biological, anthropological, sociological, psychological and pedagogical contexts. It analyzes the concept of education and relates it to conceptually related terms. Attention is paid not only to the basic pedagogical categories, pedagogical terminology and its changes, but also to the social determination of education, factors of the development of the human individual, the theory of the teaching profession, the problems of moral development and moral education, questions of the authority of the educator and the educated, the relationship between education and self-education, education as a specific case of manipulation. Emphasis is placed on the value orientation of pedagogy and its importance for the humanization of education. The integrating element that tries to link the above topics is the concept of authority. Authority is seen as an anthropological constant that plays a key role in human development, education and upbringing, and whose form and conception "defines" models of education and educational styles.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
Primárním cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou pedagogiky. Studenti by měli vnímat obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání. Sekundárním cílem je rozkrývat složitosti výchovy v kontextu dnešní společnosti a poukázat na potřebu transdisciplinárního a systémového pohledu na fenomén výchovy. Terciárním cílem je hledat spolu se studenty možnosti, jak se mohou vychovatelé a vychovávaní úspěšně vyrovnávat s nároky, které na ně v oblasti výchovy klade současná škola a společnost.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.09.2023)
The primary objective of the course is to introduce students to contemporary educational theory, to familiarize them with the basic terminology and structure of pedagogy. Students should perceive general pedagogy as an indispensable scientific discipline whose knowledge forms the basis for further study and practice in the field of education. The secondary aim is to unravel the complexities of education in the context of today's society and to highlight the need for a transdisciplinary and systemic view of the phenomenon of education. The tertiary aim is to explore with students how educators and educatees can successfully cope with the demands placed on them in the field of education by contemporary schools and society.
Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001.
KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 008.
MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha: SPN, 1988.
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK v Praze, 1996.
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Třetí přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2005.
SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha: Portál, 2002.
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008.
VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011.
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přepracované vydání. Praha: UK PedF, 2007.
WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008.
ZVÍROTSKÝ, M. Sebevýchova v interdisciplinární perspektivě. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
Obhájení vypracovaných úkolů a prostudovaná odborná literatura. Doktorand prostuduje jednu publikaci (kniha, skripta) věnovanou obecné pedagogice a jednu publikaci (kniha, skripta) týkající se problematiky autority ve výchově. Zkouška proběhne formou rozpravy nad vypracovanými úkoly a prostudovanou odbornou literaturou.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.09.2023)
Defense of the worked out assignments and studied professional literature. The PhD student will study one publication (book, scripts) on general pedagogy and one publication (book, scripts) on the issue of authority in education. The examination will take the form of a debate on the tasks and studied professional literature.
Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
* filozofické, biologické, psychologické, sociologické a pedagogické aspekty výchovy,
* společenská determinace výchovy,
* mravní vývoj a mravní výchova,
* autorita ve výchově,
* výchova jako specifický případ manipulace,
* výchova a sebevýchova.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.09.2023)
* philosophical, biological, psychological, sociological and pedagogical aspects
of education,
* social determination of education,
* moral development and moral education,
* authority in education,
* education as a specific case of manipulation,
* education and self-education.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je aktivní účast v rámci výuky, vypracování zadaných úkolů, rozprava nad vypracovanými úkoly a prostudovanou literaturou, která se vztahuje k dané problematice.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.09.2023)
The condition for successful finishing of the course is active participation in the course, the development of the assigned tasks, discussion of the assignments and the studied literature related to the given issue.