PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika - OPDQ1P109B
Anglický název: General Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Záměnnost : ODO114004
Je záměnnost pro: ODO114004
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
Předmět seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedagogické terminologie. Seznamuje studenty s problematikou výchovy ve filozofickém, historickém, biologickém, antropologickém, sociologickém, psychologickém a pedagogickém kontextu. Analyzuje pojem výchova a uvádí jej do vztahu s obsahově blízkými pojmy. Pozornost je věnována nejen základním pedagogickým kategoriím, pedagogické terminologii a jejím proměnám, ale také společenské determinaci výchovy, faktorům rozvoje lidského jedince, teorii učitelské profese, problematice mravního vývoje a mravní výchovy, otázkám autority vychovatele a vychovávaného, vztahu výchovy a sebevýchovy, výchově jako specifickému případu manipulace. Důraz je kladen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy. Integrujícím prvkem, který se snaží propojit výše uvedená témata, je pojem autority. Na autoritu je nahlíženo jako na antropologickou konstantu, která hraje klíčovou úlohu ve vývoji člověka, v jeho výchově a vzdělávání a jejíž podoba a pojetí „definuje“ modely výchovy a výchovné styly.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)

Primárním cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou pedagogiky. Studenti by měli vnímat obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání. Sekundárním cílem je rozkrývat složitosti výchovy v kontextu dnešní společnosti a poukázat na potřebu transdisciplinárního a systémového pohledu na fenomén výchovy. Terciárním cílem je hledat spolu se studenty možnosti, jak se mohou vychovatelé a vychovávaní úspěšně vyrovnávat s nároky, které na ně v oblasti výchovy klade současná škola a společnost.

Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)

BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992.

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.

HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.

HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001.

KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 008.

MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha: SPN, 1988.

PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK v Praze, 1996.

PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Třetí přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2005.

SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha: Portál, 2002.

VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008.

VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005.

VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přepracované vydání. Praha: UK PedF, 2007.

WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008.

ZVÍROTSKÝ, M. Sebevýchova v interdisciplinární perspektivě. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)

Obhájení vypracovaných úkolů a prostudovaná odborná literatura. Doktorand prostuduje jednu publikaci (kniha, skripta) věnovanou obecné pedagogice a jednu publikaci (kniha, skripta) týkající se problematiky autority ve výchově.  Zkouška proběhne formou rozpravy nad vypracovanými úkoly a prostudovanou odbornou literaturou.

Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)

* filozofické, biologické, psychologické, sociologické a pedagogické aspekty výchovy,

* společenská determinace výchovy,

* mravní vývoj a mravní výchova,

* autorita ve výchově,

* výchova jako specifický případ manipulace,

* výchova a sebevýchova.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)

Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je aktivní účast v rámci výuky, vypracování zadaných úkolů, rozprava nad vypracovanými úkoly a prostudovanou literaturou, která se vztahuje k dané problematice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK