Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (17.03.2021)
Vybrané významné postavy z dějin filosofie výchovy a rozbor jejich učení a reprezentativní představitelé pedagogických proudů 19. a 20. století. Vznik a vývoj pozitivismu, představitelé idealismu, představitelé realismu (včetně perenialismu); pedagogiky kultury, novotomismu, protestantských proudů, marxistické pedagogiky, fašistické pedagogiky, pragmatické výchovy, konstruktivismu, sociálního rekonstruktivismu, fenomenologie; existencionalismu, psychoanalyticky orientované pedagogiky, neopsychoanalytických proudů, logoterapie, eklektických proudů (Walfdorfská pedagogika), alternativních a antipedagogických proudů XX. století; vliv postmoderního myšlení na výchovu. Významné postavy české filosofie výchovy: Masaryk, Hessen, Hendrych, Palouš, Pešková, Michálek, Sobotka, Sokol, Pelcová a další.
Témata kursu budou volena vzhledem k povaze disertačních prací účastníků semináře: Pozornost bude věnována obecným tématům z filosofie výchovy: Vztah filosofie a odborných věd (pedagogika, sociologie, psychologie aj.); antropologický charakter výchovy, člověk a jeho svět, cíl a obsah výchovy, člověk ve vztahu k technice, výchova v postmoderním věku, věda o minulém a současné historické myšlení, hledání identity, domov, péče o duši, člověk ve vztahu k celku světa, smysl vzdělání, problémy výchovy v současném světě.
Absolvováním tohoto povinně volitelného předmětu mohou doktorandi, kteří nemají SZZ z pedagogiky, splnit svoji povinnost složit zkoušku z pedagogiky či pedagogické psychologie.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (17.03.2021)
This course serves as an introduction to selected important figures in the history of the philosophy of education, and includes an analysis of their teaching and the important representatives of the pedagogical currents of the 19th and 20th centuries. Students will learn about the origin and development of positivism, the representatives of idealism, the representatives of realism (including perennialism); the pedagogy of culture, neo-Thomism, Protestant currents, Marxist pedagogy, fascist pedagogy, pragmatic education, constructivism, social reconstructionism, phenomenology; existentialism, psychoanalytically-oriented pedagogy, neopsychoanalytic currents, logotherapy, eclectic currents (Walfdorf pedagogy), the alternative and anti-pedagogical currents of the 20th century; and the influence of postmodern thinking on education. Students will learn about important figures in the Czech philosophy of education including Masaryk, Hessen, Hendrych, Palouš, Pešková, Michálek, Sobotka, Sokol, Pelcová and others.
The topics of the course will be chosen depending on the nature of dissertations of the seminar participants. Attention will be paid to general topics in the philosophy of education, such as: the relationship between philosophy and professional sciences (pedagogy, sociology, psychology, etc.); the anthropological character of education; the individual and her/his world; the goal and content of education; humans in relation to technology; education in the postmodern age; the science of past and present historical thinking; the search for identity, home, care for the soul; humans in relation to the universe; the meaning of education; and problems of education in today's world.
By completing this compulsory elective course, PhD. students who haven’t taken a final examination in pedagogy can fulfill their obligation to pass an examination in pedagogy or pedagogical psychology.
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (17.03.2021)
LIESSMANN, K.., P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008.
FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005.
WINCH, P. Idea sociální vědy. Brno: CDK, 2004.
Doporučená literatura
PEŠKOVÁ, J., SCHÜCKOVÁ L. Já člověk… jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: SPN, 1991. BARROW, R., WOODS R. An Introduction to Philosophy of Education. (4th edition) Oxon: Routledge, 2006.
FAIRFIELD, P. Education, Dialogue and Hermeneutics. London – N.Y.: Continuum International Publishong Group, 2011.
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996.
KOŤA, J., PELCOVÁ N., PEŠKOVÁ J. A KOL. Základy společenských věd. I. díl. Péče o duši (O osobní identitu). Praha: Eurolex Bohemia, 2005.
BERGER, P., LUCKMAN, T.. Sociální konstrukce reality. Praha: CDK, 1999.
F. GADAMER, GEORG, H. Pravda a metoda. I. a II. díl. Praha: Triáda, 2010.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (17.03.2021)
Je vyžadována aktivní účast na setkáních, předložení zvoleného tématu z filosofie výchovy, které by mělo mít návaznost na téma disertace. Absolvent zpracuje text o rozsahu cca 10 normostran a obhájí jej v rozpravě nad prací.
Další požadavky:
Je vyžadována aktivní účast na setkáních, předložení zvoleného tématu z filosofie výchovy, které by mělo mít návaznost na téma disertace. Absolvent zpracuje text o rozsahu cca 10 normostran a obhájí jej v rozpravě nad prací.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (17.03.2021)
Active participation in meetings is required, presentation of a selected topic from the philosophy of education, which should be related to the topic of the dissertation. A student will prepare a text 10 standard pages long and defends it in a discussion with a teacher.