PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika a psychologie - OPDM1M102B
Anglický název: Pedagogy and psychology
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (10)
letní:neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (08.10.2020)
Student si vybírá zaměření kurzu podle aktuální nabídky oborové rady a fakulty. Téma předmětu bude základem pro tematický okruh Pedagogika a/nebo psychologie při státní doktorské zkoušce. Cílem předmětu je získat hlubší znalosti v některém z pedagogických a psychologických témat ve vazbě na téma disertační práce.
Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (08.10.2020)

A.

Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2004, 2009, 2012.

Škaloudová, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK v Praze, 1998.

B.

Creswell, J. W. Educational Research: Planning, Conductiong, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 2nd edition. New Persey: Pearson, 2005.

Krathwohl, D.R. Methods of Educational and Social Science Research. An Integrated Approach. 2nd edition. Long Grove, IL: Waveland, 2004.

C.

HRABAL, V., MAN, F. a PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989.

RHEINBERG, F. Motivation. Stuttgart: Kohlhammer, 1997, 2000.

D.

DENZIN, N. K. a LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak: Sage, 2005.

HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997.

 

E.

Arum, R., Beattie, I.R. a Ford, K. The Structure of Schooling: Readings in the Sociology of Education. (2nd Ed). Thousand Oakes, Sage, 2011.

Ballantine, J.H. The Sociology of Education. A Systemic Analysis. (5th Ed.). New Jersey: Prentice Hall, 2011.

F.

PIAGET, J. The Origins of Intelligence in Children – 1936/1952, The Child's Construction of Reality – 1937/1954.

G.

BEALL, A. E. a STERNBERG, R. J. (eds.) The psychology of gender. New York: Guilford Press, 2005.

FRANCIS, B. a SKELTON, Ch. Investigating Gender. Contemporary perspectives in education. Buckingham: Open University Press, 2001.

H.

COLANGELO, N. a DAVIS, G.A. (Eds.). Handbook of Gifted Education. Needham Hights: Allyn and Bacon, 1991.

GARDNER, H. Multiple Intelligences. The Theory in Practice. New York: Harper Collins Publisher, 1993.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (08.10.2020)

Zpracování závěrečné práce a/nebo odborná rozprava

Sylabus -
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (08.10.2020)

Uvádíme některá témata s vybranou základní literaturou. Ta bude doplněna na základě domluvy vyučujícího a studenta.

A.     Pokročilé statistické metody v pedagogickém výzkumu

B.     Kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu ve vzdělávání

C.     Motivace a autoregulace žáků

D.     Úvodní teoreticko-metodologický kurz pedagogiky

E.     Sociologie vzdělávání

F.      Věcné učení – kognitivní vývoj v piagetovské a postpiagetovské tradici

G.     Psychologie genderu

H.    Nadání, inteligence a tvořivost

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK