PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a dějiny hudebního umění jako východisko k hudebněpedagogické problematice - OPDH1H110B
Anglický název: Theory and history of music art on the basis of music pedagogical issues
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Obsahem předmětu je samostatná práce studentů a skupinová diskuse o hudebně historiografických a hudebněteoretických přístupech. Výběr teoretických konceptů je podmíněn tematickým zacílením kurzu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Cílem předmětu je vyjasnit vybrané metodologické přístupy v dějinách a teorii hudby a aplikovat je na vlastní analýzu zvoleného hudebního díla. 

Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Základní literatura:

 

Cook, Nicolas. A Guide to Musical Analysis. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 9780198165088.

Černý, Miroslav K. Kapitoly z metodologie hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. ISBN 807067914X.

de la Motte, Diether. Musikalische Analyse. Kassel: Bärenreiter, 1990. ISBN 9783761801413.

Descartes, René. Rozprava o metodě. Praha: Svoboda, 1992. ISBN  978-80-7298-212-7

Fukač, Jiří, Poledňák, Ivan. Hudba a její pojmoslovný systém. Praha: Academia, 1981. 

Nietzsche, Friedrich. (2005). Nečasové úvahy. Praha, Oikoymenh. ISBN 80-7298-134-X

Poledňák, Ivan, Fukač, Jiří. Úvod do studia hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1257-8. 

Spisy K. Janečka, C. Kohoutka, A. Forteho, aj.

 

Doporučená literatura k vybraným konceptům hudební teorie:

 

Dahlhaus, Carl. Liszt, Schönberg und die große Form. Das Prinzip der Mehrsätzigkeit in der Einsätzigkeit. Die Musikforschung 41, 1988, č. 3, s. 202-213. 

Dahlhaus, Carl. Musical prose. In (týž) Schoenberg and the New Music. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, s. 105-119. ISBN 9780521332514.

Dahlhaus, Carl. What is developing variation? In (týž) Schoenberg and the New Music. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, 128-133. ISBN 0521337836

Montgomery, David L. The Myth of Organicism: From Bad Science to Great Art. The Musical Quarterly 76, č. 1 (jaro, 1992), s. 17-66. 

HeuSS, Alfred. Eine motivisch-thematische Studie über Listz´s sinfonische Dichtung "Ce qu´on entend sur la montagne". Zeitschrift der internationalen Musikgesellschaft 13, 1911-1912, s. 10-21. 
Schönberg, Arnold. Pokrokový Brahms. In (týž) Styl a idea (k vydání připravil Ivan Vojtěch). Praha: Arbor vitae 2004, s. 50-83. 

Wörner, K. H. Modellvariantenprozesse. In Das Zeitalter der thematischen Prozesse in der Geschichte der Musik. Regensburg: Bosse, 1969, 131-291. ISBN 80-86300-48-X.

 

Doporučená literatura k vybraným konceptům hudební historie:

 

Dahlhaus, Carl. Foundations of Music History. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. ISBN 9780511627309.

Eggebrecht, H. H. Zur Geschichte der Beethoven-Rezeption. Laaber: Laaber-Verlag, 1994. ISBN 3890072968.

Feyerabend, Paul K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001. ISBN 978-80-7299-047-4

Heister, H. W. Das Konzert: Theorie einer Kulturform, Wihelmshaven: Heinrichshofen, 1983. ISBN 3795902770.

Helfert, Vladimír. Prolegomena. Česká moderní hudba (Studie o české hudební tvořivosti). Olomouc, příloha časopisu Tempo, r. XV a XVI, Index, 1936.

Hesla ze základních muzikologických slovníků a encyklopedií (Slovník české hudební kultury, Grove, MGG).

Popper, Karl R. Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3

Rösing, Helmut. Rezeptionsforschung in der Musikwissenschaft, Darmstadt:Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1983, ISBN 3534078683.

WALTER, Michael. „Die Oper ist ein Irrenhaus“. Sozialgeschichte der Oper im 19. Jahrhundert, Stuttgart – Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1997. ISBN 978-3-476-01328-6.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Obsahové celky pro hudebněhistorickou část

1.      Polemika o možnostech historiografického výzkumu (H. H. Eggebrecht, J. Černý)

2.      Metody historického výzkumu (R. Descartes, P. K. Feyerabend, C. Dahlhaus)

3.      Výzkum hudební recepce (Eggebrecht, Rösing)

4.      Sociologické pojetí dějin hudby (H. W. Heister, M. Walter)

5.      Induktivní metoda (K. R. Popper)

Obsahové celky pro hudebněteoretickou část

1.      Koncept rozvíjející variace (A. Schönber, C. Dahlhaus)

2.      Tematická transformace a vícevětost v jednovětosti (A. Heuss, C. Dahlhaus)

3.      Hudební próza (A. Schönberg, C. Dahlhaus)

4.      Proces variace modelu (K. H. Wörner)

5.      Idea organicismu v hudbě 19. století (D. L. Montgomery)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Publikační výstup zpracovávající vybrané téma z problematiky předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK