PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogické aspekty analýzy hudebního díla - OPDH1H107B
Anglický název: Pedagogical aspects of musical work analysis
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Anotace
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Obsah předmětu klade důraz na teoretické uchopení vybraných skladeb artificiální hudby, jejich stylové charakteristiky, sémantickou analýzu. Zásadní je rovněž rozvoj individuální schopnosti rozumět, vykládat a aktivně užívat dané problematiky oborově i interdisciplinárně v hudebněpedagogickém kontextu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Cílem předmětu je syntetizovat hudebně teoretické poznatky pro potřeby pedagogické interpretace hudebního díla.

Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Základní literatura:

ALMÉN, Byron. A Theory of Musical Narrative. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press, 2008. ISBN 978-0-253-35238-5.

COOK, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford: Oxford University Press, 1995. ISBN 0-19-816508-0.

DRÁBEK, Václav. Modelové situace v tematickém vyučování. In: Populární hudba a škola, Praha 2000, s. 23–29. ISBN 80-7290-013-7.

FALTUS, Leoš, MAREK, Zdeněk. Sémantický rozbor skladeb. Brno: Masarykova univerzita, 1987.

FUKAČ, Jiří, JIRÁNEK, Jaroslav, POLEDŇÁK, Ivan, VOLEK, Jaroslav. Základy hudební sémiotiky. I-III. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0373-1.

HERDEN, Jaroslav. Ověření emocionální účinnosti hudebně výrazových prostředků v poslechové praxi In: Multimediální komunikace v hudební a polyestetické výchově, edit.: Drábek, Václav, 1. vyd., Praha, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, s. 114-121. ISBN: 80-7290-065-X

HERDEN, Jaroslav. Hudba pro děti a mládež jako disciplína integrující různé složky odborné a pedagogické přípravy učitelů hudební výchovy. In: Integrujúce možnosti hudby a umelecká výchova detí a mládeže, Bratislava 1992, s. 77–80.

HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.

JIRÁNEK, Jaroslav. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. Praha: Supraphon, 1991.

KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice. Stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Editio Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6.

KULKA, Jiří. Komplexní analýza uměleckého díla 1. Praha: SPN, 1986.

 

Rozšiřující literatura:

BURLAS, Ladislav. Formy a druhy hudobného umenia. Žilina, Žilinská univerzita, 2006. ISBN 80-8070-522-4.

RISINGER, Karel. Nauka o harmonii 20. století. Praha: Supraphon, 1978.

TARASTI, E. (ED.). Musical Signification. Essays in the Semiotic Theory and Analysis of Music. Berlin, New York: Mouton de Gruyter, 1995. ISBN 3-11-014040-3.

TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 2002. ISBN 80-7331-897-0.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

1. Konzumace a prvotní popis díla

1. 1. Vnímání bez analytické intence.

1. 2. Utvoření estetického dojmu na základě prožitku.

1. 3. Narativní popis (na základě vlastních dojmů a objektivních faktů).

 

2. Příprava analýzy

2. 1. Obecná historiografická a sociologická příprava.

2. 2. Umělecko-historická příprava:

a)      biografie a psychologie tvůrce,

b)      autorský tvůrčí kontext,

c)      estetický program tvůrce,

d)      analýza tvůrčí metody,

e)      umělecko-historický kontext,

f)       filozoficko-estetické koncepce období,

g)      společensko-kulturní kontext,

h)      recepční kontext a ohlas díla,

i)       jiné pokusy o analýzu díla.

 

2. 3. Sémiotická příprava.

2. 4. Archetypová příprava.

3. Parciální analýzy

3. 1. Parametrická.

3. 2. Tektonická:

a)      morfologicko-syntaktická,

b)      strukturně funkcionální.

 

3. 3. Sémantická.

3. 4. Obsahová.

3. 5. Formová.

3. 6. Stylistická.

3. 7. Genealogická.

3. 8. Genologická.

3. 9. Sociálně pragmatická.

 

4. Komplexní popis díla

v dimenzi tvůrce – artefakt – vnímatel.

5. Komplexní interpretace

 

6. Komparace s jinými UD

 

7. Kritické zhodnocení a zařazení D

do kulturně historického kontextu

 

8. Pedagogická interpretace díla

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

 Závěrečný publikační výstup spočívá ve vypracování analýzy hudebního díla s pedagogickými aplikacemi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK